Een handgestuurde robot zó aanpassen dat hij volledig autonoom kan rijden: dat was het doel van de teamleden die werkten aan Project RILey. De studenten pasten het systeem van een bestaande robot aan door hem te voorzien van sensoren en een camera. Hierdoor kon de robot de ruimte scannen. De vraag voor zo’n autonome robot kwam van techbedrijf Sita Robotics.
Robot autonoom op pad
Het verkennen van een ruimte wordt tegenwoordig al vaker door op afstand bestuurbare robots gedaan. Maar voor veel organisaties zou het nog fijner zijn als zo’n robot dit helemaal zelfstandig doet. Denk bijvoorbeeld aan beveiliging: de robot staat 24/7 aan, verkent geheel autonoom het pand, en stuurt een melding wanneer er een verdachte activiteit plaatsvindt. Bijvoorbeeld wanneer er beweging gedetecteerd wordt of wanneer er een raam open staat. Met deze opdracht gingen de teamleden van project RILey aan de slag.
Succesvol eindresultaat door samenwerking
RILey is een uitbreiding van een op afstand bestuurbare robot die al bestaat. Door aanpassingen aan deze robot, maakte het team hem autonoom. Ze deden dit door hem onder andere te voorzien van een laser. De laser stuurt een lichtbundel uit die weerkaatst wordt. De data die het systeem hiermee ontvangt, wordt gebruikt om de ruimte te verkennen en in kaart te brengen. Doordat de laser ronddraait, kan de volledige ruimte gescand worden. Vergelijkbare technologie wordt ook al gebruikt bij robotstofzuigers.
De studenten die werkten aan project RILey – Toby van Dueren den Hollander, Alexandru Pășescu, Quinvey Etienne, Martijn Strolenberg en Niels van Hinsberg – zijn 10 weken met de opdracht bezig geweest. Hij kwam voort uit de minor Adaptive Robotics. “Onze expertises liggen in verschillende vakgebieden”, legt Toby uit. “Ons team bestaat uit drie Mechatronica studenten, een ICT student en een student Elektrotechniek. We maken gebruik van elkaars expertises, wat ongetwijfeld één van de redenen is geweest dat we zo ver gekomen zijn.”
Tijdens het werken aan het project heeft het team steun en advies gekregen van docenten en het bedrijfsleven. Vooral met de hulp van tutor Albert Aslan waren ze erg blij. “Die willen we dan ook bedanken voor alle steun tijdens het project!”, zegt Toby enthousiast.
Opdracht vanuit het bedrijfsleven
Het project is gefinancierd door Regieorgaan SIA, die de kwaliteit en de impact van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen bevordert. Dit doen ze door onderzoek te financieren en de samenwerking tussen hogescholen, het bedrijfsleven en publieke instellingen te stimuleren. De opdracht voor het maken van de autonome robot kwam vanuit het bedrijf Sita Robotics. De samenwerking met het bedrijfsleven zorgde ervoor dat de studenten hun theorie ‘tot leven’ zagen komen. “Dit project is erg leuk omdat het een vraag is vanuit het bedrijfsleven”, zegt Toby. “De kennis die je tijdens de lessen opgedaan hebt, wordt omgezet tot een fysiek object wat bedrijven daadwerkelijk kunnen gebruiken. Het is heel wat anders dan het schrijven van een essay.”
Sita Robotics gaf de studenten veel vrijheid in de exacte invulling van het project. Maar ze hadden ook enkele eisen. De grootste eis was dat de kosten voor de robot zo laag mogelijk moesten blijven. Het doel van het project is namelijk een toegankelijk systeem ontwikkelen waar verschillende instanties gebruik van kunnen maken zonder dat de kosten te hoog oplopen.
Hoe verder met project RILey?
Nu de studenten hun minor afgerond hebben en het eindproject presenteerden tijdens een symposium, is de opdracht voor Toby en zijn projectteam afgesloten. “Wij hebben echt de start gemaakt met het project”, zegt Toby. Nu hij en zijn projectteam klaar zijn met de opdracht, zullen stagiaires verder gaan met de ontwikkeling van het systeem. “Maar wij hebben al een mooie basis gelegd waar zij mee verder kunnen!”