Samen opgroeien met de Community School, Tilburg-West in beweging

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Ieder kind moet veilig, gezond, gelukkig en kansrijk kunnen opgroeien. De Community School Tilburg-West heeft hiervoor een eigen aanpak ontwikkeld. Ouders, kinderen, leerkrachten, studenten en betrokken (wijk)partners zoals de GGD, R-Newt, de Gemeente Tilburg en Fontys Hogeschool werken volwaardig samen. De Community School is geen fysieke school, maar een beweging met één gezamenlijke visie: een doorlopende leer- en ontwikkellijn van -9 maanden tot 16 jaar. Ouders en kinderen zijn in regie. De beweging boekt succes, daarom brachten vertegenwoordigers van de Vereniging van Nederlandse Gemeente (VNG) en de Gemeente Tilburg een bezoek aan de Community School.

De directe aanleiding voor het bezoek is de notitie ‘Een sterke basis door krachtige samenwerking’. Dit is een breed gedragen initiatief van VNG, PO-Raad, VO-Raad MBO-Raad en de Branche Vereniging Maatschappelijke Kinderopvang. De notitie benadrukt het belang van een sterke pedagogische basis voor ieder kind door een meer omgevingsgerichte aanpak en vooral door zich te richten op directe vragen en behoeftes van ouders en kinderen. Dit vraagt om anders (samen)werken, organiseren en opleiden. De Community School is een van de voorbeelden waar deze manier van samenwerken wordt toegepast.  

Community School
De Community School begon in 2017 bij basisschool Jeanne d’Arc in Tilburg. Frank van den Oetelaar, directeur van Kindcentrum Hubertus gaf er vervolgens handen en voeten aan, in samenwerking met ouders, kinderen, leerkrachten, studenten en (wijk)partners. Het ontmoeten van kinderen en ouders is van groot belang. Daarom zijn er ouderkamers (ontmoetingsplekken) opgezet, waar ouders zelf eigenaar zijn. Ouders zijn trots op deze plek en er heerst een fijne sfeer. De Ouderkamers zijn een veilige ruimte waar ouders vragen kunnen stellen en zelf aangeven waar ze behoefte aan hebben. “We zijn begonnen, omdat moeders voelen dat ze achter de goede keuzes van hun kinderen kunnen staan. Samen leren we hoe we meer kunnen bereiken. Studenten kunnen voor ons als ‘professionele vriend’ een voorbeeld zijn en ons ondersteunen, zodat we samen kansen maken. Heel veel dingen hebben we in eigen handen.” “Ik hoorde niet waar we moesten beginnen en nu wel!”, zegt een moeder. “En zoals Frank aangeeft: Je bent hier op school nooit alleen. Er staat altijd iemand naast je die meedenkt.” We zijn samen op weg naar een community waarin samenwerking versterkt wordt in de wijk!

De kracht van volwaardig samenwerken
Fontys Hogeschool is één van de partners in de Community School. Onder leiding van bruggenbouwers Sonia Monroy, Jasper van der Windt en Rolf Touwen is in de gemeenschap een Professionele Werkplaats (PW) opgezet voor toekomstige professionals van Fontys Pedagogiek, HRM en Toegepaste Psychologie en de Pabo.

Sonia: “In deze PW leren en onderzoeken studenten, docenten en maatschappelijke partners in volwaardigheid met elkaar. De vragen van de ouders en kinderen staan centraal, vanuit een sterke relatie en in vertrouwen met elkaar worden verhalen gedeeld. Samen kijken we naar een echte oplossing, passend bij de rijkdom van de mensen in de gemeenschap. Fontys studenten begeleiden en ondersteunen dit proces. Zo leren ze wat er echt in de praktijk speelt en wat er nodig is. Dit vraagt om participatie en present zijn, maar ook om een houding waarin er ruimte is voor ‘het even niet weten’. Door juist daar aandacht voor te hebben ontstaan er betekenisvolle dialogen. Ongemak, luisteren en verbinden zijn de basis van het leren“. 

Verhalen delen
Tijdens het bezoek heeft iedereen kunnen ervaren wat een andere aanpak écht betekent voor kinderen, ouders, leerkrachten, studenten en professionals. Ieder beleeft dat op een eigen manier. Aan de hand van een zelf meegenomen ingrediënt voor in de soep (bijvoorbeeld een wortel, peper, bieslook etc), ging het gesprek over wat voeding voor een ieder betekent. Een ouder: “Een systeem moet er ook zijn, maar er moeten wel gaatjes in zitten om dingen die nodig zijn mogelijk te maken”. Frank vult aan: “Het is echt niet altijd makkelijk en het is geen rechtlijnig pad, maar een weg met bochten en obstakels. We vinden elkaar in de beweging, samen maken we het mogelijk!”. Rienk Janssens van de VNG was onder de indruk: “Ieders talent wordt hier gezien en ontwikkeld. Ouders zijn en worden betrokken én de bijdrage van de studenten van de hogeschool (die in en door de praktijk worden opgeleid) is zeer waardevol. Hier wordt écht geluisterd en samen gezocht naar oplossingen.”

Meer informatie
Wil je meer weten over de Professionele Werkplaats van Fontys, neem dan contact met Sonia Monroy, Jasper van der Windt en Rolf Touwen. Email: pw-communityschool@fontys.nl

Auteur: Marleen Drabbels

Meer nieuws

College van bestuur: ‘Spannende en dynamische tijd voor Fontys’
Fontys Onderzoekt: KwiLT
Resultaten pilot I AM Talent tool Fontys INTERLOCALITY project

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.