Samenwerking Communicatie Tilburg met Warner Music Benelux

FOR SOCIETY

De opleiding Communicatie-Creative Concepts for Communication (CO-CCC). in Tilburg sloot onlangs een convenant met Warner Music Benelux. Vanaf september gaan studenten van de opleiding aan de slag met het zoeken naar nieuw talent voor het muziekbedrijf. Nu al doen ze onderzoek naar hoe het Warner playlists op een andere manier kan inzetten. ‘Het is fijn dat we gebruik kunnen maken van het netwerk van onze docenten.’

Al van jongs af aan heeft derdejaars Sabine Wijnen een passie voor muziek. ‘Ik ben gefascineerd door de muziekwereld’, zegt ze. Als achtjarige speurde ze al naar nieuwe muziek, ze verdiepte zich in bands en absorbeerde alle informatie die ze kon vinden als een spons. Die passie is onverminderd groot. Vandaar dat ze na een opleiding Graphic Design koos voor een opleiding bij CO-CCC. Want daar, zo wist Sabine, werken docenten met een netwerk in de muziekindustrie. Dat is ook de ervaring van jaargenoot Eline Hoeks, die haar voorliefde voor muziek deelt met Sabine. Na een minor Entertainment Business Management in Australië en een stage bij Disney in Amerika, richt ze zich dan ook volledig op de muziekindustrie. Dat kan dankzij Challenge Based Learning, een onderwijsvorm waarin ze, begeleid door coaches, aan de slag gaan met allerlei projecten. Het convenant dat is afgesloten met Warner Music Benelux komt dan ook als een geschenk uit de hemel. ‘We onderzoeken hoe we playlists vanuit Warner interessant kunnen maken’, legt Eline uit. Gen Z kijkt daar volgens haar op een andere manier naar dan eerdere generaties. ‘Playlists zijn deel van je identiteit. Hoe kun je die, los van AI, jezelf eigen maken?’

Blik van een nieuwe generatie
De samenwerking is mede tot stand gekomen door docent Jan Bijlsma, die de wereld rond tourde als bassist en nog altijd actief is in de muziekindustrie. Hij legde contact met Niels Walboomers, directeur van Warner Music Benelux en Spinnin’ Records. ‘We zijn gaan onderzoeken hoe we kunnen samenwerken’, aldus Jan. Inmiddels werken alumni van de opleiding op belangrijke posten binnen het bedrijf. ‘Maar Warner is ook benieuwd naar hoe een nieuwe generatie tegen bepaalde onderwerpen aankijkt. Omgekeerd delen zij graag hun kennis met onze studenten.’ Daar komt vanaf september een extra taak bij. Jan: ‘We zijn een A&R Academy aan het opzetten, die zich richt op het zoeken naar en het begeleiden van nieuw talent.’ Sabine en Eline hebben daar al ervaring mee. Beiden scouten nu opkomend talent voor NWS Music Group in Londen. ‘We gaan op zoek naar artiesten, we interviewen ze en bepalen doelen met ze’, legt Sabine uit. ‘Talent is overal’, aldus Eline. ‘We selecteren twee artiesten die we voor eind juni gaan pitchen.’

Betrokken docenten
Vanaf september start een vergelijkbaar project voor Warner. Sabine is enthousiast. ‘Het liefst zou ik hier in mijn vierde jaar mee door willen gaan.’ Ze heeft tijdens haar stage weliswaar geleerd dat de muziekwereld soms best hard kan zijn, maar dat weerhoudt haar er niet van om stappen te zetten. Dat geldt ook voor Eline. ‘Ik houd ook van pretparken, maar het muziekwereldje is zeker zo interessant. Misschien dat ik beide ooit wel kan combineren. Het is fijn dat we hier op school betrokken docenten hebben. Daardoor kan ik spelen met creativiteit en mijn eigen niches vinden in de branche. Misschien wil ik wel als booker aan de slag. Ik vind veel interessant.’ 
De samenwerking met Warner is voor onbepaalde tijd.

 Auteur: Paul Geerts

Meer nieuws

Twee Fontys Rockacademie talenten in finale Mentos Grote Prijs van Nederland
Nieuwe trainingen AI-professionalisering voor docenten
Onderzoek problematisch gokgedrag: ‘We zien het topje van de ijsberg’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.