Samenwerking werkveld en opleiding Communicatie

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Op dit moment werken derdejaarsstudenten van de opleiding Communicatie aan de Strategy Challenge. Het semester staat in het teken van persoonlijke positionering waarbij de student zich ontwikkelt tot een (strategische) communicatieprofessional. Tijdens dit semester werken studenten aan een opdracht voor een van onze FEC Partners in Education; GGD BZO, Brainport voor elkaar, Ahrend en LivingLab040.

Bij de opleiding Communicatie vinden we persoonlijke positionering bij onze studenten heel belangrijk: wie is de student als persoon en als communicatieprofessional, wat maakt de student anders dan medestudenten en hoe is dat terug te zien in het werk van de student? Persoonlijke positionering komt daarom ook terug in het zesde semester waar studenten werken aan een zogenoemde Strategy Challenge. De focus ligt bij de ontwikkeling van de student als een (strategische) communicatieprofessional en adviseur van organisaties en merken. Deze is in staat een communicatiestrategie te ontwerpen en creatief vorm te geven. Hiermee creëren we tijdens dit semester een brugfunctie tussen de beroepsopleidende stage en het afstudeerjaar. 

Rol van Partners in Education 
Partners in Education van Fontys Economie en Communicatie spelen ook een rol in dit semester. GGD BZO, Brainport voor elkaar, Ahrend en LivingLab040 zijn opdrachtgevers waarmee studenten de Strategy Challenge aan kunnen gaan. Na een pitch van de opdrachtgevers beslissen de studenten voor wie zij aan de slag gaan. 

Ervaring van studenten 
Zo zijn studenten Anne en Victoria bezig met een opdracht voor Brainport voor elkaar. Victoria: “Wij hebben gekozen voor Brainport voor elkaar omdat deze organisatie erg menselijk is en staat voor verbinding, dit maakt het heel leuk”. Op dit moment brengen zij in kaart met welke schakels Brainport voor elkaar rekening moeten houden bij de inzet van hun strategisch communicatieplan. Na hen gevraagd te hebben hoe zij het vinden om te werken met opdrachtgevers zegt Anne: “Het is fijn dat we bezig zijn met een opdracht die ook echt iets kan bijdragen aan het bedrijf of de organisatie”. 

Studenten Guus en Britt hebben voor de Challenge opdrachtgever GGD BZO gekozen. Zij zijn hard bezig met het definiëren van een value proposition. Britt: “Doordat we tijdens dit semester verschillende boxen doorlopen kunnen we uiteindelijk alles koppelen en toepassen in ons strategisch communicatieplan. Het is daarnaast gaaf om dit voor een echte opdrachtgever te doen. Zo kozen wij voor GGD BZO omdat zij staan voor gezondheid en mentale welzijn, wat ons erg aanspreekt.”. 

Publiekelijke expo 
Op donderdag 8 juni vindt de publiekelijke expo plaats, waar studenten hun opdrachten en resultaten presenteren. Guus: “Ik kijk ernaar uit om ons strategische communicatieplan te presenteren tijdens de expo, dat maakt deze opdracht zo leuk!”. 

Auteur: Maud van Drie

Meer nieuws

Afvalwater onderzocht op sporen soa’s
Succesvolle fietslessen voor internationals in de Brainportregio
Ingrid ging vanuit de praktijk het onderwijs in

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.