De klimsport heeft de laatste jaren een enorme groeispurt doorgemaakt. Van een relatieve nichesportbeoefening, naar een onderdeel op het Olympische theater. Die verandering is ook terug te zien in de benadering van sportieve ontwikkeling en training, maar digitale toepassingen zijn daarin nog beperkt. Student Ryan werkt daarom aan een digitale toepassing om het trainen interessanter en doelgerichter te maken.
Vingerkracht
Voor klimmers in zowel de sportklim als boulder disciplines, is vingerkracht een van de belangrijkste aandachtspunten tijdens het trainen. Hiervoor worden vaak hangborden gebruikt; houten borden met daarin sleuven en gaten van verschillende dieptes, waarmee de hangkracht getraind kan worden. Het trainen hiermee is niet de meest inspirerende activiteit, dus onderzoekt Ryan of je een hangbord kunt verbinden met een game activiteit. Daarnaast wordt binnen het project gekeken naar een uitgebreidere meetbaarheid van hangkracht.
Embedded systems
Ryan studeert ICT & Technology en de Fontys Engineering minor Embedded Systems. Een ideale combinatie voor een project als dit, waar technologie in een analoge setting gecombineerd wordt met een digitaal systeem en data. Tijdens Innovations Insight, het showcasefestival van het Fontys ICT InnovationLab, ontving het project al veel aandacht.
Ryan heeft inmiddels zijn project afgerond, maar andere studenten gaan Climbing Trainer verder ontwikkelen. Dit project is uitgevoerd vanuit het lectoraat Interaction Design in het Fontys ICT InnovationLab. Meer weten? Neem contact op met Wouter Lancee.