Something For Society: Spelen op gehoor

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Voor slechtziende en blinde kinderen is het lastig om zonder begeleiding een balspel te spelen. Want: waar ligt die bal nou precies? Fontysstudenten Saskia Honings (21) en Jip Poels (19) van de opleiding Industrial Design Engineering (IDE) bedachten er iets op. Het resultaat showen ze op de Dutch Design Week.

Studenten van IDE in Venlo richten zich op maatschappelijke uitdagingen, die ze omzetten in creatieve en realistische oplossingen. Zo kregen ze ook een prangende vraag van Koninklijke Visio, een expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen. Konden studenten misschien een bal ontwerpen waarmee blinde en slechtziende kinderen makkelijker kunnen spelen?

Gymles kijken
Saskia en Jip gingen, samen met andere tweede- en derdejaars studenten, aan de slag. ‘Ons startpunt? Een kijkmoment bij een gymles op een school voor blinde en slechtziende kinderen’, vertelt Jip. ‘Daar zagen we hoe deze kinderen met een bal omgaan. Ze rollen ze vooral over de vloer en stoten dan bijvoorbeeld kegels om. Of ze spelen een soort trefbal, waarbij ze de muur moeten raken. Om de bal tegen te houden liggen ze horizontaal op de grond.’ Al gauw zagen ze de noodzaak van hun project. ‘Want als de bal stilligt, is er elke keer een begeleider nodig om het spel weer op gang te helpen.’

Spelen op gehoor
De studenten gingen aan de tekentafel zitten, met een prototype tot gevolg: een slimme bal die geluid maakt als ‘ie stilligt, maar óók als ‘ie beweegt. Als de bal sneller rolt, dan verandert het geluid. Saskia: ‘In de bal zitten namelijk sensoren die opvangen hoe de bal beweegt. Een computersysteem vertaalt dit vervolgens naar een bepaald geluid.’ De eerste keer dat de kinderen met het prototype speelden, herinnert Saskia nog haarscherp. ‘Ze hadden echt zoiets van: wow! Met name de blinde kinderen wisten hierdoor ineens precies waar de bal lag. Hun gehoor is namelijk supergoed ontwikkeld, nog beter dan dat van slechtziende kinderen.’ 

Doorontwikkeling
Na tien weken zat het project voor Saskia en Jip erop. Tot hun spijt, want ze hadden graag meer tijd gehad om de bal nog verder te ontwikkelen. ‘Als je bijvoorbeeld een combinatie van verschillende sensoren gebruikt, dan kun je ook een vliegende of stuiterende bal vertalen naar geluid. Nu is de bal nog vooral geschikt voor tweedimensionaal gebruik: rollend over de vloer’, aldus Jip. Ze hopen dat ze verder in hun studie die kans nog krijgen. ‘Voor deze kinderen zijn de meeste dingen in het leven al moeilijk genoeg’, aldus Saskia. ‘Als ze een balspel autonoom kunnen spelen, geeft ze dat meer vrijheid. Met dit project dragen we bij aan inclusiviteit. Ik vind het fijn dat ons werk zo betekenisvol kan zijn.’

Tijdens de Dutch Design Week van 21 t/m 29 oktober wordt de bal tentoongesteld en  kunnen bezoekers de slimme bal zelf uitproberen. Dit project is onderdeel van de expositie Something for Society te zien in de Schellensfabriek. Something For Society – Fontys Industrial Design Engineering | Dutch Design Week (ddw.nl)

Auteur: Katja Huismans

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.