In 1988 startte de opleiding ‘Sporteconomie’ met 26 studenten in Tilburg. De Academie Lichamelijke Opvoeding (ALO) van de Katholieke Leergangen, één van de voorgangers van Fontys, en de Bedrijfshogeschool zetten, op initiatief van de Federatie Sportzaken Nederland, samen de nieuwe opleiding op.
Als eerste in Nederland gingen zij deze uitdaging aan, omdat ze de passie voor sport deelden en er in het werkveld steeds meer vraag ontstond naar mensen met kennis van de sportbusiness en de nodige saleservaring en marketingkennis. Zo ontstond Sporteconomie, inmiddels allang bij iedereen bekend als ’SPECO’.
Opbrengst van sport
Dit jaar bestaat SPECO alweer 35 jaar, studeren er 1000 studenten en zijn er twee varianten: SPECO Sportmarketing en sinds 2004 ook SPECO Sportcommunicatie. Niet alleen SPECO, ook de sportbusiness is flink gegroeid door de jaren heen. De sportwereld werd steeds groter en interessanter. Dan denk je uiteraard aan de grote sportmerken als Nike of Adidas, aan Betaald Voetbalorganisaties en grote sportevenementen als de Olympische Spelen of de Formule 1, waar enorme bedragen in omgaan.
Niet alleen voor mensen die zelf van sport houden, nam de interesse in de sportbusiness toe, zo ook voor mensen die begrijpen wat sport teweegbrengt in de economie en in de samenleving. Denk maar eens aan al die lokale sportverenigingen waar mensen elke dag, jong en oud, samen komen. Aan sportfoundations die een droom mogelijk maken. Of wat de ontwikkeling van vrouwen in sporten als voetbal en wielrennen de laatste jaren betekent. We kunnen dus wel zeggen: de opbrengst van sport is groot, het brengt letterlijk én figuurlijk mensen in beweging. Het zet je aan het denken, bijvoorbeeld over de mensenrechten bij het WK in Qatar. Het heeft het vermogen om levens invulling te geven of te doen veranderen, denk aan zwemmer Maarten van der Weijden.
Aan het begin van deze eeuw zorgde de opkomst van sociale media voor nieuwe mogelijkheden voor sportorganisaties om hun verhaal zelf te maken en te delen met fans, leden, sponsoren en andere maatschappelijke organisaties. Dat vroeg om een professionele kijk op de strategische inzet en uitvoering in woord en beeld van deze nieuwe media. SPECO breidde dan ook uit met een Sportcommunicatie-opleiding.
Sport draagt bij aan verbetering van onze samenleving, want sport is een kracht en een katalysator in het behalen van grote maatschappelijke doelstellingen: bewegen en gezondheid, eenzaamheid en sociaal gedrag, scholing en opleiding, inclusiviteit, diversiteit en veiligheid. En zo is SPECO al 35 jaar met zijn inzet in en rondom de sportwereld van ongekende waarde.
Sinds 14 jaar ook SPECO voor topsporters aan de Johan Cruyff Academy
Na zijn voetbalcarrière zette de beste voetballer van de wereld, Johan Cruijff (met zijn beroemde rugnummer 14), zijn bekendheid in voor een betere maatschappij. Hij deed dat onder andere met de oprichting van de Cruyff Foundation en sportprojecten voor kwetsbare en kansarme kinderen. Ook vond hij het belangrijk dat topsporters nadachten over hun bestaan ná hun, relatief korte, topsportcarrière. Daarna heb je nog een maatschappelijke carrière voor je en dus werden het Cruyff Institute (post-hbo en masters), de Johan Cruyff Academy (hbo) en de Cruyff Colleges (mbo) opgericht. Topsporters met passie voor sport en winnaarsmentaliteit kunnen op die manier een opleiding doen, op hun eigen tempo, naast hun sportcarrière. In 2009 startte de Johan Cruyff Academy in Tilburg en dus vieren we nu ook het 14-jarig bestaan daarvan.
SPECO-hart
In 1992 studeerden de eerste acht SPECOrs af. Anno 2023 studeren er jaarlijks tussen de 150 en 200 SPECO’ers af. Een deel daarvan vindt een baan in de sales, als marketeer of communicatieadviseur bij een ‘gewone’ organisatie. Alle studenten zijn immers in het bezit van een bachelordiploma Commerciële Economie of Communicatie. Maar de meesten belanden in de sportbusiness, want in die wereld ligt hun passie. Waar je ook terecht komt, SPECO heeft bij iedereen een bijzondere plek in zijn of haar hart. De gedeelde interesses, de gedrevenheid, gezamenlijke activiteiten vanuit onder andere de studievereniging SRS en de alumnivereniging BVVS. Het warme en persoonlijke contact met studenten en docenten onderling, dat niet ophoudt na het afstuderen, zorgen voor een verbinding voor het leven. Dat lees je terug in de persoonlijke verhalen van zeven oud-studenten: Eefje, Mathijs, Sander, Simon, Bart, Bram en Dominique vertellen over wat SPECO hen heeft gebracht en waar zij nu staan in hun carrière en het leven.
Feestweek 14-21 september
Met een hele feestweek van 14 tot en met 21 september vieren we dat SPECO 35 jaar bestaat. En in navolging daarvan ook het 30-jarig jubileum van studievereniging S.R.S., het 25-jarig jubileum van alumnivereniging BVVS en het 14-jarig bestaan van de Johan Cruyff Academy in Tilburg. Stuk voor stuk bijzondere mijlpalen en daarmee dé gelegenheid om terug te kijken op de vele hoogtepunten die SPECO’ers in de afgelopen jaren met elkaar mochten beleven. Het programma van de jubileumweek, met op de 14e een studentenfeest in Club Smederij en op de 21e een College Tour met gasten Toon Gerbrands, Merijn Zeeman en Esther Vergeer, vind je op de jubileumpagina.’