In deze serie verhalen lees je steeds over de stage-ervaring van een Fontysstudent. Student SPECO Sportmarketing Per deed tijdens zijn derdejaars stage ervaring op in de online marketing. Deze ervaring heeft ook zijn vervolgkeuzes voor een minor, afstudeerstage en zijn huidige baan na zijn studie beïnvloed. ‘Ik ontdekte dat ik online interessant vond en trok deze lijn vervolgens door’ zegt Per.
Na het doorstromen van de mavo naar de havo begon Per na te denken over zijn studiekeuze. De studie SPECO Sportmarketing sprak hem uiteindelijk het meeste aan, daar het de mogelijkheid gaf om zijn interesse in sport en marketing te combineren. Per: ‘Sport is altijd een grote hobby voor mij geweest. Toen ik zes was begon ik met korfbal en ik kijk ook graag naar allerlei sporten.’
In het derde jaar van zijn studie startte Per met zijn stage bij een online marketing bureau, vooral met de verwachting om echt iets te leren. Per: ‘In het begin deed ik vooral veel kennis op over het adverteren in zoekmachines als Google en het verbeteren van zichtbaarheid via organische zoekmachineresultaten. Ik leerde de theorie erachter en werd met de tijd steeds meer meegenomen in opdrachten voor klanten. Tijdens het werken aan deze opdrachten merkte ik dat ik de theorie die ik tijdens mijn studie heb geleerd goed kon toepassen in de praktijk’.
Verschillende vraagstukken
Bij het online marketing bureau ervaarde Per veel afwisseling in de vraagstukken die klanten hadden. ‘De ene wilde meer naamsbekendheid bereiken en een ander had als doel om de online omzet te verhogen’ licht Per toe. Ook de vraag naar ondersteuning op het gebied van recruitment marketing lijkt door krapte op de arbeidsmarkt te zijn toegenomen. Per: ‘Een aantal klanten had als vraagstuk om te onderzoeken hoe online marketing kan helpen om potentiële werknemers te bereiken.’
In het begin liep Per vooral mee, maar hij kreeg steeds meer ruimte om zelfstandig opdrachten op te pakken. Per: ‘Ik heb geleerd dat het belangrijk is om proactief te zijn en niet af te wachten tot je opdrachten krijgt. Initiatief nemen was zeker spannend in het begin, maar het helpt enorm als je bij je collega’s aangeeft wanneer je tijd hebt om iets op te pakken en wat je leuk vindt om te doen.’
Invloed op vervolgkeuzes
‘Mijn stage in het derde jaar was voor mij een bevestiging van mijn interesse in de online wereld. Daarom heb ik daarna de minor Big data marketing gevolgd’ zegt Per. Toen hij daarna startte met zijn afstudeeropdracht bij een softwarebedrijf, besloot hij juist om te verbreden naar o.a. klanttevredenheid en financiële analyse. Per: ‘Ik deed drie onderzoeken tegelijkertijd, waardoor ik niet onnodig lang in de onderzoeksfase zat. Het leidde tot drie aanbevelingen waarmee het bedrijf ook écht vooruit kan.’
Onlangs heeft Per gehoord dat hij zijn studie bij Fontys heeft afgerond. Hij is inmiddels aan het werk als accountmanager bij een bedrijf in lijm en kit. Zijn accounts zijn met name aannemers- en timmerbedrijven. Per: ‘Van mijn stage heb ik ook geleerd dat de hele dag achter een bureau zitten niks voor mij is. Tijdens mijn afstudeeronderzoek bleek ik klanttevredenheid ook erg interessant te vinden. Bovendien ben ik een mensenmens en dat past goed bij de rol van accountmanager.’
‘Mijn tip voor andere studenten is: kies beroepsproducten die je interessant vindt en waarvan je wil ervaren of dit je ligt. Een stage of minor biedt je de kans om dit uit te zoeken.’
Het opdoen van praktijkervaring is vast onderdeel van iedere opleiding in het hbo, vaak in de vorm van een stage. Stages zijn op het gebied van professionele ontwikkeling een waardevolle toevoeging op wat studenten in de opleiding leren.
Voor studenten is er op deze pagina op Fontys Helpt informatie te vinden over hoe je een stage vindt, hoe je weet of een stageavontuur in het buitenland bij je past, maar ook informatie over de praktische zaken.