De opleiding van professionals is niet uitsluitend het domein van Fontys. Curricula komen tot stand met input van werkveldpartners. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen Fontys en Helmond Sport. Die zorgt voor professionals die na hun opleiding hun mannetje staan. Student Jesse Silooy is daarvan het levende bewijs.
Behalve derdejaars student fysiotherapie is Jesse Silooy (32) ook een gedreven amateursporter. Hij heeft zes jaar gebasketbald en doet sinds zeven jaar aan Braziliaans jiujitsu, een vechtsport die heel blessuregevoelig is. Dat weet hij uit ervaring. ‘Als ik zelf een blessure had wilde ik precies weten wat er aan de hand was, wat ik kon doen om zo snel mogelijk te herstellen maar ook hoe ik het risico op blessures kon verkleinen. Vandaar dat ik voor de studie fysiotherapie heb gekozen.’
Geknipt voor stage bij Helmond Sport
Jesse loopt stage bij de Helmond Sport Academie, de jeugdopleiding van de Helmondse voetbalclub die uitkomt in de Keukenkampioendivisie. Hoe kwam hij daar terecht? Jesse: ‘Ik heb bij Fontys de minor sports performance gedaan. Die minor in combinatie met mijn studie fysiotherapie maakte mij volgens twee docenten geknipt voor een stage bij Helmond Sport.’
Rick de Rooij, hoofd jeugd bij de Helmond Sport Academie (de jeugdopleiding van Helmond Sport voor voetballers van 12-19 jaar) beaamt dat volmondig. Sinds een jaar is hij bezig de jeugdopleiding van Helmond Sport te professionaliseren. Hij had een goede leerschool; bij PSV werkte hij als rechterhand van Ernest Faber.
Rick: ‘Om onze jeugdopleiding te verbeteren moeten we een aantal stappen zetten. Eén ervan is professionalisering van de technische staf. We hebben geen geld om mensen in dienst te nemen. Wat we wél kunnen doen, is met stagiaires werken. Dus toen Fontys Fysiotherapie bij mij aanklopte of er bij ons stageplaatsen waren dacht ik: dat mes zou wel eens aan twee kanten kunnen snijden.’
Binnenhalen, die studenten!
Kirsten Peelen werkt bij Fontys Fysiotherapie als docent en coördinator van de stagewerkplekken. Ze vertelt: ‘Jesse volgt bij ons de English stream. Dat is de opleiding fysiotherapie die in het Engels wordt aangeboden en veelal door buitenlandse studenten wordt gevolgd. Het vinden van een stageplaats voor deze studenten was soms een uitdaging. Als je iemand onderzoekt en wilt vaststellen wat hem mankeert, moet je goed Nederlands kunnen spreken. Maar binnen voetbalclubs wordt veel Engels gesproken. Vandaar dat we contact zochten met Helmond Sport.’ Rick vult aan: ‘Uit de gesprekken met Fontys bleek dat veel derdejaars studenten nog de minor sport performance moesten halen. En presteren: dat is precies waar het hier om gaat. Toen ze me dát vertelden, dacht ik meteen: binnenhalen, die studenten!’
Jesse focust zich bij de jeugd vooral op fysiotherapie en springt waar nodig bij op het gebied van sport performance. Hij vertelt de spelers wat ze moeten doen (en laten) om zo snel mogelijk weer te kunnen voetballen. Maar dat is niet het enige. Jesse: ‘We geven ook performance-trainingen, waarbij we de inspanningen van de spelers meten: kracht, flexibiliteit, snelheid, mobiliteit en agility, het vermogen om snel te reageren op je omgeving in combinatie met wenden en keren. Die metingen hebben een dubbel doel: enerzijds het verbeteren van de prestaties, anderzijds het voorkomen van blessures.’
Kwaliteit
Jesses stage van een halfjaar zit er bijna op, maar voorlopig loopt hij nog gewoon rond bij Helmond Sport. Rick: ‘Jesse heeft op ons een heel goede indruk gemaakt. We hebben kans gezien wat budget vrij te maken zodat we hem – als allereerste student bij de jeugdopleiding van Helmond Sport – een jaar lang een stagevergoeding kunnen bieden. Jesse is heel communicatief. Hij neemt initiatief, vraagt zelf om feedback en geeft ons allemaal energie. Bovendien heeft hij stevige vakinhoudelijke inhoud. Dat zie ik aan zijn verslagen. Hij voegt kwaliteit toe aan onze jeugdopleiding.’
Waarde creëren
Volgens Rick dienen de stagiaires van Fontys Fysiotherapie voor Helmond Sport een dubbel doel. ‘Aan de ene kant verkleinen ze de kans dat onze spelers blessures oplopen, enerzijds door gerichte trainingen met het zogenaamde pre activation programma, anderzijds door de spelers te vertellen wat ze kunnen doen en laten om risico’s zoveel mogelijk uit te sluiten. Aan de andere kant zorgen ze er met hun programma’s voor dat geblesseerde spelers sneller herstellen. Dat is beter voor het welzijn van de spelers én van hun ouders. De spelers worden daardoor minder ver teruggeworpen in hun ontwikkeling en dat is belangrijk, omdat een jeugdopleiding tot doel heeft waarde voor de vereniging te creëren. Uiteindelijk moet de jeugdopleiding geld opleveren.’
Volgens Kirsten zweert Fontys bij de ‘lerende driehoek’ van student, opleider (Fontys) en praktijk (Helmond Sport in dit geval). ‘Onze studenten leren bij ons de theorie en brengen die meteen bij échte patiënten en cliënten in de praktijk. Ze ervaren hoe theorie en praktijk in elkaar grijpen. Bij Helmond Sport bouwen ze een band op met de spelers en krijgen ze de gelegenheid de ontwikkeling van spelers langer te volgen. Daardoor gaan ze beter begrijpen hoe een revalidatie in elkaar zit en dat de ene revalidatie sneller gaat en anders verloopt dan de andere.’ Jesse beaamt dat volmondig. ‘Ik heb geleerd dat het zinloos is om te zeggen: volgens de theorie ben je na drie weken van deze enkelblessure hersteld. Ieder geval is anders. Dat betekent dat ik mijn programma voortdurend aanpas aan de snelheid waarmee de speler herstelt.’