Studenten Communicatie Tilburg winnen Zilveren Lamp

FOR SOCIETY

Een studententeam van Fontys Communicatie Tilburg heeft een prestigieuze prijs in de wacht gesleept met een slim, innovatief concept genaamd BIBI.  Bij de uitreikingen van de Dutch Creativity Awards bleek namelijk dat zij een Zilveren Lamp in de categorie Future Student mee naar huis mochten nemen. Het is de bedoeling om met BIBI jonge vrouwen (18-25 jaar) een veiliger gevoel te geven op straat. Dit gebeurt met een alarmerend, uniek en herkenbaar geluid Met behulp van BIBI kunnen jonge vrouwen zichzelf laten horen en hun situatie gemakkelijk kenbaar maken bij de omgeving. Het volume van het geluid zal plegers bovendien afschrikken.

Het team achter Bibi bestaat uit Esmée van Haasen, Amber Rosenbrand, Arissa Quak, Nienke Versteeg en Yannick Snoek. Hun concept BIBI speelt in op de eerste vier overlevingsreacties die ontstaan wanneer iemand zich bedreigt voelt: vechten, vluchten, bevriezen of meebewegen. 
Doel van BIBI is om verlamming van het menselijk lichaam, waar een geïntimideerde in terecht kan komen, te voorkomen. Het wordt de laagdrempelige manier om terug te vechten, zonder daadwerkelijk geweld te gebruiken. Door middel van BIBI wordt de snelle inschatting, die door het slachtoffer gemaakt wordt als verzet tegen een pleger, vereenvoudigd.

BIBI zou een gemakkelijk bedienbaar geluid moeten worden dat verwerkt zit in een SMART-object. Dit SMART-object neemt de vorm van een button aan, die gemakkelijk achter op een smartphone te bevestigen is. Om het geluid af te spelen houdt de eigenaar de button ingedrukt tot het alarm zich afspeelt. De button is voorzien van een druksysteem. Om het geluid af te laten gaan moet er drie keer op de button geklikt worden. Dit voorkomt dat het geluid per ongeluk op de knop wordt gedrukt en het geluid afspeelt.

 

BIBI bevindt zich vooralsnog in de prototypefase. Van Haasen, Quak, Rosenbrand, Snoek en Versteeg ontwikkelden Bibi in het kader van hun studie Communicatie in Tilburg. Deze studie is de enige in Nederland die voor de leerlijnen onderzoek, innovatie en ondernemerschap het ontwikkelen van concepten voor de Dutch Creativity Awards volledig in haar curriculum geïntegreerd heeft. 
BIBI eindigde als tweede bij de voorronden in december 2021, wat goed was voor een direct ticket naar de finale. Daarin ontmoette het team concurrerende teams van andere Nederlandse hogescholen als Avans, de HAN en de Hogeschool Utrecht.

Docenten Coen Luijten en Joris van Dooren, verantwoordelijk voor het Dutch Creativity project bij Fontys Marketing en Communicatie zijn trots op de prestatie van hun studenten. Luijten: “Veiligheid op straat is iets dat leeft bij de generatie van deze studenten. Voor ons is deze Zilveren Lamp het bewijs dat we in staat zijn met ons onderwijs écht iets te betekenen bij ingewikkelde onderwerpen waar we als maatschappij mee worstelen.”

Fontys Communicatie Tilburg laat zich kenmerken door eigentijds projectonderwijs waarin strategie en creativiteit samenkomen in projecten voor echte opdrachtgevers uit de beroepspraktijk.
Meer info:
– Over Project Dutch Creativity bij Communicatie Tilburg: Joris van Dooren (j.vandooren@fontys.nl)
– Over de Dutch Creativity Awards: dutchcreativityawards.nl

Foto: De gewonnen zilveren lamp
Auteur: Sjoukje van der Haring 

Meer nieuws

College van bestuur: zorgen om oorlog in Gaza
Toepassen van AI in onderzoeksjournalistiek vraagt afstemming van waarden
Ervaringsdeskundigen opleiden voor ondersteuning bij kanker

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.