Het bedrijfsleven heeft een enorme behoefte aan IT en technisch talent. Het Fontys ICT InnovationLab op Strijp TQ speelt daarop in met (talentgericht) onderwijs, onderzoek én vraagstukken uit de praktijk. Onderwijsmanager Sandra Verhoeven en studieadviseur Yvonne Derksen vertellen er meer over.
Kenmerkend binnen het ICT InnovationLab is het open en flexibele onderwijs. Studenten, docenten en zakelijke professionals lopen hier namelijk dagelijks kriskras door elkaar. ‘De lijntjes zijn hier kort’, legt Yvonne uit. ‘Door samen te werken komen studenten en bedrijven tot nieuwe oplossingen voor bestaande problemen. Daardoor kan Fontys direct inspringen op waar het werkveld behoefte aan heeft.’
Alleen al in de Brainportregio zijn er volgens prognoses 70.000 banen in 2032 beschikbaar op het gebied van techniek en ICT. Sandra: ‘Het is daarom belangrijk om het werkveld te verbinden aan het onderwijs. Zo zijn studenten op de hoogte van de razendsnelle ontwikkelingen en innovaties van bedrijven en leert het werkveld weer van het praktijkgerichte onderzoek van de studenten.’
Talentgericht onderwijs
Studenten gaan zelf aan de slag met een onderzoeksonderwerp, direct afkomstig uit de praktijk. ‘Deze onderwijsvorm vraagt veel zelfstandigheid en dat is soms best even wennen. Maar als ze het eenmaal door hebben, zijn ze niet meer te stoppen’, aldus Yvonne. De verbinding tussen onderwijs en onderzoek draagt ook bij aan talentgericht onderwijs. De sleutel tot succes zit volgens Sandra en Yvonne dan ook in studenten effectieve leerstrategieën aan te leren. ‘Zo kunnen zij zich continu aanpassen en zich profileren als professional.’
SPARC
Als een soort brug tussen Fontys en het bedrijfsleven is de stichting SPARC opgericht. Het is een vereniging van zelfstandige (ICT-)bedrijven die hun innovatiekracht in SPARC gebundeld hebben. De coöperatie werkt samen met lectoren, docenten en studenten van Fontys Hogeschool ICT op het gebied van onderzoek en experiment in het Fontys ICT InnovationLab. Het doel? Yvonne: ‘ICT-gerelateerde innovaties initiëren en versnellen. Leden van SPARC brengen onderzoeksvoorstellen in die binnen een onderwijscontext als toegepast onderzoek worden uitgevoerd. Dat is uniek en beide partijen hebben er wat aan. Studenten doen ervaring op en werkgevers leren van het praktijkgerichte onderzoek. Voor studenten en het werkveld geldt namelijk: je hebt elkaar nodig voor die 70.000 banen.’
Blijven leren
Het ultieme doel van het ICT InnovationLab volgens Yvonne en Sandra? ‘Studenten vanaf het begin van hun studie aan ons te binden gedurende hun hele loopbaan. Je bent nooit uitgeleerd. De ICT-innovaties gaan zo snel, dat je als ICT-professional niet anders kan dan je continu bij- of om te scholen. Zelfs enkele van onze docenten volgen onderdelen van de deeltijdopleiding of Accelerate IT. Zo zie je dus hoe de interactie tussen studenten en professionals plaatsvindt.’
Wil je de dynamiek van het ICT InnovationLab ervaren? Aarzel niet om langs te komen. Heb je interesse om je aan te sluiten bij SPARC? Klik dan hier om er meer over te lezen.