Ruim tachtig studenten van de Fontysopleidingen ICT & Business en Finance & Controle helpen zeven bedrijven met vraagstukken rondom digitalisering. ‘Het gaat er deze week vooral om hoe we data het beste in kunnen zetten: gezien vanuit een technische en financiële invalshoek’, vertelt ICT-student Muhammad. Tijdens de Challengeweek, die van 4 tot en met 8 november plaatsvindt in Eindhoven, werken de studenten aan concrete oplossingen voor de zeven digitaliseringsvraagstukken.
Het Centre of Expertise AI for Society organiseert de samenwerking tussen twee instituten en de zeven externe bedrijven. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten; waar studenten actuele kennis opdoen en leren van daadwerkelijke vraagstukken, worden bedrijven geholpen met oplossingen. De Challengeweek maakt onderdeel uit van het project de Digitale Werkplaats Midden- en Zuidoost-Brabant.
Innoveren
Stijn Steenbakkers, wethouder onderwijs, economie en Brainport bij de gemeente Eindhoven, gaf in zijn speech tijdens de opening van de challenge aan dat ‘het mooi is dat mkb’ers samenwerken met studenten voor het innoveren van hun bedrijf.’ Hij benadrukte dat zeker in de Brainport-regio het van belang is dat mkb-bedrijven bij blijven om hun opdrachtgevers in de toeleveringsketen van de juiste informatie en producten te kunnen voorzien. Ook Amy Latour, werkzaam bij Fontys en projectleider Digitale Werkplaats geeft aan dat up-to-date voor mkb’ers blijven belangrijk is: ‘Onze studenten geven bedrijven nieuwe inzichten. Ze kijken op een frisse manier naar de digitaliseringsvraagstukken van ondernemers.’
Verbinding
Frens Vonken, directeur Fontys ICT, heette de studenten en bedrijven van harte welkom bij de aftrap van de Challengeweek. ‘Tijdens deze week verbinden we onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven met elkaar. In deze regio vind je een van de grootste groepen digitale innovators in Nederland. Zij dragen bij aan innovaties in IT. En daarnaast is IT niks zonder context, dus goed dat er met andere vakgebieden wordt samengewerkt.’
Kennis combineren
Leren van elkaar en kennis samenbrengen, is een belangrijk aspect van deze Challenge week. Ook ICT-student Muhammad Haikal Solikan realiseert zich dat: ‘als je de vakkennis van de ICT- en de Finance-studenten combineert, dan kun je het beste resultaat voor de opdrachtgever opleveren. Het gaat er deze week vooral om hoe we data het beste in kunnen zetten voor het bedrijf: gezien vanuit een technische en financiële invalshoek.’
Ander vakgebied
Studenten Pim van Dijk en Connor Degan gaan vanuit hun opleiding Finance & Control aan de slag voor opdrachtgever Lumo Labs. ‘In onze opleiding werkten we al eerder voor een echte opdrachtgever, vertelt Pim. Connor vult aan: ‘dat was alleen met studenten van ons eigen vakgebied. Voor deze opdracht werken we met ICT-studenten samen en ik heb nu al namen gehoord van programma’s waar wij nog nooit mee gewerkt hebben.’ Toch zien beide studenten het wel zitten om met de opdracht aan de slag te gaan. ‘De vraag van de opdrachtgever is duidelijk en we stemmen met de groep af wie wat gaat doen en hoe we dat gaan aanpakken’, legt Pim uit. Connor geeft aan dat ‘bij het kiezen van het juiste programma en de technische aspecten we de kennis en hulp van de ICT-studenten zeker nodig hebben.’
Werkbare oplossing
Pim Holstelle, is namens het bedrijf Lumo Labs betrokken bij de Challenge week. Zijn opdracht draait om het maken van een workflow. ‘We hebben diverse bestanden met informatie en we willen die makkelijk kunnen vertalen naar een rapportage met daarin de juiste data verwerkt.’ Pim werkt graag met studenten: ‘zij kunnen zo praktijkervaring opdoen en wij krijgen een werkbare oplossing waar we op verder kunnen bouwen.’
Eindresultaat
Naast Lumo Labs gaven ook medewerkers van Fvice, Anna Zorggroep, Energiehuis Slim Wonen, BHG Rademaker, Van der Horst Aannemers en Van Spaendonck een pitch over hun digitaliseringsvraagstuk. De twintig studentengroepen bijten zich daar de komende week in vast. Op vrijdag 8 november presenteren ze het eindresultaat aan de opdrachtgevers, medestudenten en docenten.