Nanke Dokter en Anne-Marieke van Loon zijn de nieuwe associate lectoren van het lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap bij lector Anje Ros. Zij zullen Ros ondersteunen nu zij leading lector is geworden van het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen (KC LLO).
Focus op praktijkgericht onderzoek
Anne-Marieke van Loon is ook werkzaam als academic director en docent bij de Master Leren en Innoveren (MLI) en als expert Talentgericht Onderwijs bij Fontys Onderwijs en Onderzoek. Eerder werkte zij als associate lector Leren met ict bij de HAN (iXperium/ Centre of Expertise). In haar nieuwe rol zal zij bijdragen aan de verdere ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek binnen Fontys Educatie. Ze richt zich daarbij onder andere op het versterken van het samen innoveren in innovatieteams en het evidence-informed werken aan onderwijsinnovaties. Haar expertise ligt op het gebied van duurzame onderwijsinnovatie met ict en gemotiveerd leren.
Versterken onderzoekend vermogen
Nanke Dokter is daarnaast werkzaam bij de pabo als docent-onderzoeker. Zij leidt onder andere de regiegroep Samen Onderzoeken binnen de pabo’s en heeft samen met Anje Ros een impuls gegeven aan het werken met innovatieteams en onderzoeksteams. Zij zal zich als associate lector verder toeleggen op het versterken van het onderzoekend vermogen van studenten, docenten en werkveld en de verbinding tussen het onderzoek van het lectoraat en de opleidingen.
Verbinding versterken
De drie willen de verbinding tussen onderzoek, opleidingen en werkveld verder versterken, waardoor meer docenten de kans krijgen om samen te werken met het lectoraat en we ons onderwijs nog meer baseren op kennis uit onderzoek en evaluatiegegevens. Op die manier kan praktijkgericht onderzoek bijdragen aan toekomstgericht onderwijs. Het team heeft veel zin om met elkaar het onderzoeksprogramma van het lectoraat door te ontwikkelen.
Het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap wil onderwijsinstellingen en opleidingen ondersteunen in de professionele ontwikkeling in de zich snel ontwikkelende maatschappij. Inhoudelijke terreinen betreffen bijvoorbeeld onderzoekscultuur, lerende organisatie, leiderschap en onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Het doel van het lectoraat is om bij te dragen aan de kwaliteit van het onderwijs en het leiderschap in scholen te bevorderen. Het lectoraat werkt nauw samen met de onderwijs- en opleidingspraktijk en andere lectoren en onderzoekers onderzoek te doen en kennis te delen. Naast de lectoren, Anje Ros en Anouke Bakx, is er een grote groep die een bijdrage levert aan het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap. Zij vormen samen het kennisteam. Meer informatie is te vinden op de website van het lectoraat.
Auteur: Linda Koster