Twee studententeams Fontys naar finale ADCN Awards

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Creativiteit en innovatie staan centraal bij de finale van de ADCN Awards, en dit jaar hebben twee studententeams van Fontys Communicatie Tilburg bewezen dat zij daar volledig thuishoren. Hun concepten, IETS en Fix je Shit, zijn uit zestien inzendingen verkozen tot de beste ideeën tijdens de voorronde van Fontys Communicatie Tilburg op 4 december. Hiermee hebben de teams een felbegeerd ticket bemachtigd voor de landelijke finale in het voorjaar van 2025, waar ze strijden om de prestigieuze ‘Lamp’.

Tijdens de spannende voorronde pitchten zestien teams hun creatieve digitale concepten voor een deskundige jury van ADCN (the Club for Creativity). De competitie was hevig, want het niveau van de presentaties en ideeën werd als hoog beoordeeld. Toch wisten de twee Fontys-teams zich te onderscheiden en zijn ze nu een stap dichter bij de ultieme prijs. De landelijke finale vindt plaats in Amsterdam, daar presenteren de teams hun concepten aan een jury van topcreatieven uit Nederland. Dit is niet alleen een kans om een prijs te winnen, maar ook om een statement te maken in de wereld van creativiteit en communicatie. Dit zijn de twee winnende concepten:

IETS
Straatintimidatie is volgens Maylin Brokken, Fleur Hubers, Noor Schouten, Lizzy van der Velden en Sem Leemans een groot probleem waar wel degelijk iets aan gedaan kan worden. Met hun campagne IETS leren zij een groot publiek dat je wanneer je straatintimidatie ziet altijd IETS kunt doen: Identificeer de situatie, Evalueer je eigen veiligheid, Toon solidariteit en Schakel hulp in. Daarvoor zetten zij een complete mix van doordachte en fraai vormgegeven middelen in. 

Fix je Shit
Volgens Valerie van Gurp, Anna van der Linden, Joop Pijnenburg, Rosie Schoofs en Felix Immers komt er heel wat op je af als je achttien wordt. Zo moet je voor het eerst zelf verzekeringen afsluiten en misschien wel op zoek naar zelfstandige woonruimte. Ook kun je opeens van allerlei regelingen gebruik maken. Tot op heden weten jongeren zich dermate moeizaam een weg te banen door alle informatie dat zij gemiddeld duizend euro per jaar laten liggen. Als het aan het team achter Fix je Shit ligt, is dat binnenkort verleden tijd, want zij brengen in één handige app alles bij elkaar wat je moet doen als je achttien wordt. Zoals ze zelf zeggen, met een knipoog: de beste 18+content.

Trots en tevreden
Bij  Fontys Communicatie Tilburg kijken Coen Luijten en Joris van Dooren met trots terug op de voorronde van de ADCN Awards, een belangrijk onderdeel van hun onderwijsprogramma. ‘We zien hier stuk voor stuk concepten die mikken op een positieve impact op de wereld waarin we leven,’ zegt Van Dooren enthousiast. Zijn collega Luijten vult aan: ‘Dat is precies wat we willen stimuleren. Bij Fontys vinden we onze maatschappelijke rol ontzettend belangrijk. For Society, zeggen we dan.’

Ook Quirine Dob van ADCN was onder de indruk. ‘De pitches waren van een hoog niveau,’ vertelt ze. ‘We kijken er enorm naar uit om deze talentvolle studenten te zien schitteren tijdens de landelijke finale. En vergeet niet: daar is een échte Lamp te winnen, geen slap aftreksel. Zo’n prijs is een vliegende start voor een veelbelovende carrière!’

Foto 1: Het team van IETS samen met de jury van de ADCN Awards
Foto 2: Valerie van Gurp en Joop Pijnenburg van Fix je Shit samen met de jury van de ADCN Awards.

Meer informatie over het Project Dutch Creativity bij Communicatie Tilburg: Joris van Dooren (j.vandooren@fontys.nl) of Coen Luijten (c.luijten@fontys.nl).

Auteur: Fontys Marketing en Communicatie

Meer nieuws

Huurmeubels van oude tennisballen bij Cooloo
Manon Peeters-Schaap versterkt lectoraat Health Innovations en Technology
Fontys breidt uit: nieuwe toekomst voor Mens & Techniek met het profiel ‘Mensgericht Ontwerpen’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.