Studenten voorbereiden op een zorgpraktijk die snel verandert, vraagt om leersituaties waarin zij kunnen ontdekken, proberen en groeien. Om omgevingen waarin ze veilig fouten mogen maken en toch ervaren hoe écht een gesprek of zorgsituatie kan aanvoelen. Binnen Fontys werken we daarom steeds vaker aan vernieuwende leeromgevingen waar onderwijs, technologie én praktijk op een natuurlijke manier samenkomen.
In navolging van eerdere pilots in 2023 en 2024 zijn dit najaar de vernieuwde VR-applicaties Motiverende Gespreksvoering en Leefstijl in de Spreekkamer van The Simulation Crew op grote schaal ingezet in het onderwijs van Fysiotherapie, Gezondheid en Verpleegkunde. Voor het eerst werkten studenten uit verschillende jaarlagen én twee instituten — Fontys Paramedisch en Fontys Mens en Gezondheid — met dezelfde technologische innovatie in verschillende onderwijsvormen. Via een VR-bril stapten zij in het gesprek met een virtuele cliënt die dankzij een combinatie van AI en scenariosturing reageert met realistische spraak, expressie en non-verbale signalen. Een digitale omgeving, maar wel een die levensecht voelt.
Wat studenten ervaren
Het project is uniek in omvang én in samenstelling. Niet eerder wordt een innovatie uit het bedrijfsleven zo breed getest door studenten van verschillende opleidingen, jaargangen en contexten. De VR-omgeving is inmiddels ingezet in verschillende fasen van het onderwijs. In Fysiotherapie werkten studenten leerjaar 2 en 3 met verdiepende gespreksoefeningen en in Gezondheid oefenden eerste-, tweede- en derdejaars studenten met leefstijlgesprekken. In de komende week gaan ook tweedejaars studenten Verpleegkunde en studenten fysiotherapie in de coaching track van de Minor Specialiseren Paramedisch aan de slag met de VR-omgeving van motiverende gespreksvoering, aanvullend op de oefenlessen met simulatiepatiënten. Door die diversiteit ontstond er voor alle leerjaren een leeromgeving waarin de studenten elkaar versterken, elkaars perspectieven horen en samen ontdekken hoe zij hun gespreksvaardigheden kunnen verdiepen. Ze ervaren dat technologie niet iets is wat je ‘erbij’ doet, maar iets dat je helpt om beter te begrijpen wat er gebeurt in een gesprek.
De eerste reacties van studenten laten precies dat zien. Sommige studenten waarderen vooral de vernieuwende manier van leren en de veiligheid om te experimenteren. Anderen moeten wennen aan een avatar die minder natuurlijk reageert dan een simulatiepatiënt of zorgvrager. Juist die kritische blik maakt de testresultaten zo waardevol. Zoals Samuel van Dop, student Gezondheid, het verwoordt: “Door het zo te oefenen met technologie kan ik me echt verbeteren — veel beter dan als ik met een klasgenoot oefen.”
Student Jamila Lindelauf vult dat op haar eigen manier aan: “Het is heel vet om te merken dat de avatar echt begrijpt wat je zegt,” vertelt ze. “Maar soms liep ik vast en kreeg ik steeds dezelfde weerstand terug. De feedback liet zien wat ik anders moest doen, maar nog niet hoe. Dat maakt me juist benieuwd hoe deze technologie zich verder kan ontwikkelen en hoe ik daarmee kan blijven leren.”
Samenwerking die ontwikkeling versnelt
De samenwerking levert ook The Simulation Crew veel op. Via digitale vragenlijsten ontvangen zij directe input over wat voor studenten werkt, wanneer de avatar nog te voorspelbaar reageert, welke onderdelen didactisch sterker kunnen en hoe de VR-omgeving beter kan aansluiten op het niveau en de beroepscontext van verschillende opleidingen. Die terugkoppeling is brandstof voor doorontwikkeling: inzichten die normaal maanden duren, komen nu binnen weken op tafel en worden meteen meegenomen in het ontwerp.
PITCH speelt daarin een sleutelrol. Als Platform to Innovate, Test & Connect in Health verbindt PITCH bedrijven, studenten, docenten en onderzoekers in een omgeving waarin iedereen vooruitkomt. Studenten ontdekken nieuwe technologieën in een realistische context, partners krijgen eerlijke en bruikbare feedback, en opleidingen versterken hun onderwijs met actuele vraagstukken uit de zorg. Het resultaat is een gezamenlijke leeromgeving waarin innovatie niet abstract blijft, maar tastbaar wordt en waar studenten direct ervaren hoe technologie hun handelen en denken beïnvloedt.
Silvia Enders, projectleider PITCH: “Wat je hier ziet, is de kracht van samen leren. Door drie opleidingen en twee Fontys-instituten met dezelfde innovatie te laten werken, ontstaat een rijke leeromgeving waarin studenten groeien én partners hun producten gericht kunnen doorontwikkelen. Dat is precies waar PITCH voor staat: technologie tastbaar maken en mensen helpen om ermee aan de slag te gaan.”
Is zorginnovatie jouw dagelijks werk?
Organisaties die hun zorginnovatie willen laten testen of verder willen brengen in een realistische leeromgeving, kunnen contact opnemen met PITCH. Hier vind je meer informatie over de mogelijkheden.
