Virtual Reality voor gespreksvoering in het onderwijs

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Virtual Reality gebruiken om studenten hun gespreksvoering te laten oefenen? Dat is de vraag waar bijna 40 betrokkenen van Fontys samen met externe partners op 15 februari mee bezig zijn geweest in het Fontys Explorelab. Studenten, docenten en ondersteunend personeel kwamen bijeen om verschillende apps voor op de VR-bril uit te proberen en daar hun mening over te geven. Dit alles om één of meerdere apps daadwerkelijk door te voeren in het onderwijs. Het was een intensieve èn inspirerende ochtend, lees hier het verslag.

Waarom Virtual Reality?
Het gebruik van Virtual Reality heeft verschillende voordelen, zo blijkt uit onderzoek. De belangrijkste hiervan is dat het gat tussen kennis en real-life experience erdoor verkleind wordt. De content is makkelijker te onthouden als je het in VR hebt geleerd, de studenten kunnen de kennis beter toepassen en het zorgt voor een positieve houding bij studenten. Dit laatste heeft dan weer een positieve bijdrage aan leren an sich. Daarbij is het een veilige manier om te oefenen, kunnen er kosten mee bespaard worden en werkt het efficiënt. Toch is niet alles positief: het kan bijvoorbeeld realistischer, de gebruiker kan lichamelijk ongemak ervaren en de content kan moeilijk aan te passen zijn. Tot slot werkt het niet als eenmalige ervaring, maar moet het goed ingebed zijn in het lesprogramma. Reden genoeg om zelf uit te proberen wat wel en niet werkt!

VR inspiratiesessie
Tijdens deze bijeenkomst stond het uitproberen van de VR toepassingen centraal. In een carrousel maakten de deelnemers kennis met de vier verschillende VR toepassingen op het gebied van gespreksvoering. Ten eerste Meta-Skills met maker Wybren Bosma, de DialogueTrainer onder leiding van Yme de Jong, de agressietrainer onder begeleiding van Elles van den Eijnden en Suzanne van Vliet en tot slot WarpVR met Pieter van Gorkom. De deelnemers probeerden iedere toepassing uit zoals hij voor de student bedoeld is, om ze vervolgens te beoordelen op gebruiksvriendelijkheid in voorbereiding, tijdens de les en de toegevoegde waarde voor het onderwijs.
De geluiden waren positief. Er werd enthousiast gereageerd op het gebruik van de VR toepassingen. Ten eerste omdat het voor de meeste een nieuwe ervaring was om gesprekstechnieken in deze vorm te oefenen. Maar ook omdat in alle vier de toepassingen mogelijkheden werden gezien om te gebruiken in het onderwijs.

Gedurende de ochtend werd er niet alleen veel uitgeprobeerd, maar was er ook ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over de toepassingen en over Virtual Reality in het algemeen. Over zo’n thema dat midden in ontwikkeling zit, vallen genoeg ideeën en visies uit te wisselen, zo blijkt.  
De organisatie kijkt tevreden terug op een geslaagde uitprobeersessie. Dank aan alle aanwezigen die ervoor hebben gezorgd dat wij verder kunnen met relevante input!

Jouw bijdrage
Mocht je dit lezen en denken: “Was ik daar maar bij geweest”, niet getreurd! Op 12 mei is er weer een VR-event, waar iedereen welkom is om kennis te maken met de wereld van VR, AR en XR. Heb je iets anders wat je met ons wilt delen? Bijvoorbeeld jouw ervaring met het gebruik van VR in het onderwijs? Neem dan contact op met Dieuwertje Roks (onderzoeksassistent van lectoraat Mens en Technologie) via d.roks@fontys.nl.

Auteur: Dieuwertje Roks

Meer nieuws

Corinka Schipper: “Hou je passie vast”
Early Warning Scan voor borstkanker in testfase
‘Het goede willen doen voor elke leerling in elke context’

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.