Werken aan transitie naar werk voor studenten met autisme

FOR SOCIETY

De technologiesector is hard op zoek naar talent. Toch zit 30-50% van een specifieke groep afgestudeerden zonder passend werk, namelijk de mensen met een diagnose autisme. Een gemiste kans, zeker omdat ook in deze groep veel talent schuilt. Lars Veerhoff, docent-onderzoeker bij Fontys ICT, maakt er met een groot onderzoeksproject werk van om hier verandering in te brengen, maar daar heeft hij wel hulp bij nodig.

Transitie naar werk verbeteren 
Veerhoff begon zijn loopbaan als gymdocent in het bijzonder onderwijs, maar werd later onderwijskundige en ontdekte iets opvallends over de transitie naar werk: “We weten eigenlijk best veel over de transities die we doormaken in onze loopbaan. Die van onderwijs naar onderwijs, maar ook van onderwijs naar werk. Toch doen we daar niet zoveel mee, hoewel dat aan het veranderen is. Als we het echter hebben over die transitie voor mensen met autisme, dan is er bijna niets bekend. Dat is een probleem.” 

Passend werk 
De getallen liegen er niet om, hoewel er vaak gecounterd wordt met het gegeven dat een deel van deze groep wel werk vindt. Volgens Veerhoff is dat het halve verhaal: “We hebben het in dit geval over passend werk. Waar we normaal over spreken is het hebben van werk, en dat is die 20-50%, maar dat zegt niets over de duurzaamheid van dit werk over tijd. Als  je echt de duurzaamheid van een loopbaan wil bekijken, dan moet je breder kijken: past het werk bij je opleidingsniveau, maar ook bij wat je motiveert of bijvoorbeeld zorgt het ervoor dat je het leven kan leiden dat je wilt? De eerste stappen van die loopbaan zet je in de laatste fase van je studie en daarom is het in kaart brengen van de studie-werktransitie de eerste stap naar een oplossing.”

Career Jumpstart 
Oorspronkelijk wilde Veerhoff met zijn onderzoek zich verdiepen in de traditie voor de reguliere doelgroep, maar er kwamen een aantal zaken samen die voor een switch zorgden: “Als onderwijskundige had ik in Venlo de Career Fitness Journey ontwikkeld om studenten te helpen in die transitie naar werk. Dat zorgde voor een connectie met Career Jumpstart, het supportplatform voor de studie-werktransitie van Fontys en de TU/e.” Met de Career Fitness Journey viel Veerhoff zelfs in de prijzen op de Merit Summit in Barcelona, maar het was ook de start van zijn project: “Bij Career Jumpstart was men juist bezig met de doelgroep met autisme. Ik heb op het laatste moment mijn onderzoeksvoorstel dus niet ingeleverd, en compleet herschreven. En nu zijn we volop bezig!”

Respondenten gezocht 
Om de transitie naar werk in kaart te brengen voor deze doelgroep, is Veerhoff op zoek naar studenten in hun laatste jaar met de diagnose autisme. Hiervoor is hij ook erg actief op social media, met name in Facebook groepen en op LinkedIn: “Ik merk dat er een hoge gunfactor is voor dit project, veel mensen met wie ik in contact kom benadrukken de worsteling bij de stap naar werk en willen helpen. Dat zegt veel over de waarde van dit project.” Via vragenlijsten wil hij hen volgen in deze transitie om zo knelpunten en uitdagingen in kaart te brengen: “We willen mensen bereiken ver buiten ons eigen instituut. Oplossingen vinden helpt elk instituut in het hoger onderwijs. Zichtbaarheid onder studenten op andere instituten en universiteiten is dus hard nodig!” 

Aanmelden kan via de website van Lars Veerhoff. Respondenten uit elk domein zijn welkom. Geïnteresseerde instituten kunnen ook promotiemateriaal en achtergrondliteratuur vinden op de website

Auteur: Guido Segers

Meer nieuws

College van bestuur: zorgen om oorlog in Gaza
Toepassen van AI in onderzoeksjournalistiek vraagt afstemming van waarden
Ervaringsdeskundigen opleiden voor ondersteuning bij kanker

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.