Studenten SPECO en Communicatie zetten zich in voor nieuwe hockeyclub Tilburg-Noord

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Vorige maand startten de hockeyclubs in Nederland, na een geweldige zomer met goud op de Olympische spelen voor het mannen- én vrouwenteam, competitieseizoen 2024-2025 op. Bijzonder is dat een nieuwe hockeyclub in oprichting in Tilburg-Noord daar voortaan ook deel vanuit maakt. Ze zijn nog piepklein met één jeugdteam, maar hebben de ambitie uit te groeien tot een volwaardige hockeyclub. Studenten van SPECO Sportmarketing en Communicatie Tilburg dragen hun steentje bij door een marketingplan en brandbook voor de nieuwe vereniging te ontwikkelen.

De Hockey Foundation nam het initiatief om in de atypische hockeywijk Tilburg-Noord kinderen te enthousiasmeren voor de hockeysport. Door op scholen in de buurten Heikant en Stokhasselt clinics te geven, proberen ze samen met betrokken partijen als de Rabobank, Deloite, Adidas en lokale ondernemers drempels weg te nemen. Doel is om kinderen met sport kracht en zelfvertrouwen te geven. De clinics bestaan uit twee lessen tijdens de gymlessen op de basisschool en daarna vijf gratis naschoolse lessen. Daarna kunnen de kinderen lid worden van de sportvereniging. Zo worden ze bekend gemaakt met de verenigingsskills en de leuke facetten van (samen) sporten.

Clubgevoel
Het enthousiasme was zó groot dat er direct met een compleet mixed team van kinderen onder 9 jaar van start kon worden gegaan. Van de hockeybond mag het team als pilot meedoen met competitiewedstrijden. Het is nog een club in oprichting, de werknaam is ‘Hockeyclub Tilburg-Noord’, maar natuurlijk moet er een flitsende naam en ook een logo, clubkleuren en een echt tenue komen dat kracht uitstraalt. Een SPECO Sportmarketingstudent en vijf communicatiestudenten, die in het Living Lab Building Better Brands werken, ontwikkelen dit voor de nieuwe club en maken daarbij een compleet brandbook. Zo krijgt de vereniging meteen een goede boost in naamsbekendheid, herkenbaarheid en clubgevoel en kan daarmee doorgroeien naar een toekomstbestendige hockeyclub.

Meer informatie
De Hockey Foundation is een maatschappelijk initiatief van de Rabobank in combinatie met de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), waarmee beide partijen hockey nóg toegankelijker willen maken, voor iedereen. Ze richten zich op wijken met een traditioneel lagere sportparticipatie.

Wil je meer informatie of ook je steentje bijdragen aan het initiatief? Neem dan contact op met Bas van Zundert, accountmanager partnerships Fontys Marketing en Communicatie.

Auteur: Sjoukje van der Haring

Meer nieuws

Over het Empower programma van Fontys Pulsed
SPECO-student Stuart genomineerd voor de Young Impact Award
Op weg naar de 2CV-24 uur van Spa-Francorchamps

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.