Het college van bestuur van Fontys heeft Marina Bouckaert benoemd tot lector van het nieuwe lectoraat Taalbewust en inclusief opleiden. Zij gaat deze rol vanaf 1 januari 2026 vervullen. Met dit lectoraat versterkt Fontys haar positie als kennispartner op het gebied van actuele maatschappelijke en onderwijsinhoudelijke vraagstukken rondom taal en geletterdheid.
Het lectoraat maakt deel uit van Fontys Educatie en heeft Sittard als thuisbasis, maar richt zich ook op ontwikkelingen in de Brainportregio en andere zuidelijke onderwijsregio’s. Doel is om de taal- en denkvaardigheden van kinderen en jongeren te versterken. Het lectoraat ondersteunt onderwijsprofessionals – ook zij die nog in opleiding zijn – in hun rol als taalontwikkelende professional. Samen met studenten, opleiders, onderzoekers en het werkveld ontwikkelt het lectoraat curricula, leeromgevingen en materialen die bijdragen aan een inclusieve, meertalige en kansrijke onderwijspraktijk. Samen ontwerpen voor en in de praktijk dus.
Marina Bouckaert werkt sinds 2008 bij Fontys Educatie – voorheen Fontys Lerarenopleiding Tilburg en Fontys Kind en Educatie – en heeft brede ervaring in taalontwikkeling, taaldidactiek en meertaligheid. Ze promoveerde in 2017 als Doctor of Education aan de University of Roehampton in Londen. In haar onderzoek en onderwijs benadrukt zij het belang van taal- en cultuurbewust ontwerpen en lesgeven voor inclusie.
“Taal is voor mij participatie en emancipatie,” zegt Marina. “In het lectoraat richten we ons op hoe onderwijsprofessionals in co-creatie kunnen bijdragen aan talige en cultureel sensitieve leeromgevingen, zodat leerlingen en studenten hun (meer)talige repertoire kunnen benutten en vergroten. Daarmee verbinden we onderwijs met maatschappelijke impact.”
Het lectoraat zal zich richten op actuele vraagstukken rondom taal en geletterdheid, taalgerichte didactiek en taal- en cultuurbewust ontwerpen. Zoals: Hoe differentieer ik in een meertalige klas? Hoe geef ik taaldoelen een plek in het curriculum? Hoe ontwerp ik talentgericht onderwijs voor studenten met diverse achtergronden?
De komende periode ligt de focus op het verder concretiseren van de opdracht en het versterken van samenwerking met het werkveld, kennisdomeinen en de opleidingen van Fontys Educatie zelf. Lopende projecten in de onderwijsregio’s en met andere kennisinstellingen worden hiermee beter geborgd en gemonitord. “We willen een echt kennisknooppunt worden waar onderwijs en onderzoek elkaar vinden,” aldus Marina.
