Het succes van het Fontys Student Startup Festival

FOR SOCIETY

De zevende editie van het Fontys Student Startup Festival. Inmiddels een beproefd concept, maar nooit voorspelbaar!
Op donderdag 25 mei 2023 was het weer zover: de zevende editie van het Fontys Student Startup Festival. Dit jaarlijks terugkerende evenement in de Tilburgse LocHal staat symbool voor de ondernemingskoorts van Fontysstudenten. En die koorts heerst nog steeds, getuige de bomvolle zaal en de onverdeelde aandacht, van aftrap door dagvoorzitter Remy Gieling tot aan de uitslag van de Pitch Battle. 

Deze dag is inmiddels een beproefd concept met een min of meer vast stramien: inspirerende sprekers doen in een TED Talk-achtige setting hun verhaal, waarna er een kort moment voor vragen is. De eerste spreker is Julian Jagtenberg – founder van Somnox, een bedrijf dat een revolutionair product op de markt bracht dat slaapstoornissen kan verhelpen. Omdat er ook internationale studenten in de zaal zitten, doet Jagtenberg zijn verhaal in het Engels. 

Duurzaamheid steeds belangrijker 
In het vragenrondje naderhand wordt hem het vuur aan de schenen gelegd. Hoe heeft Julian zijn bedrijf in de markt gezet? En hoe zit het precies met de verdeling van aandelen onderling? Zeer specifieke vragen, waaruit blijkt dat hier een groep jonge ondernemers zit die hun research heeft gedaan. Julian zelf sluit af met de boodschap: zorg dat je altijd een probleem oplost. Als je product of onderneming dat niet doet, is het een hobby. 

Tijd voor een korte break en een kort netwerkmoment. Irene Vriezen is al sinds het begin betrokken bij het Fontys Centrum Voor Ondernemerschap. Zij heeft in de loop der jaren al een heleboel studentondernemers voorbij zien komen, vertelt ze. “Het grote verschil met de beginperiode is dat duurzaamheid steeds belangrijker is geworden. Eigenlijk kun je wel stellen dat iedere onderneming hier op de een of andere manier mee bezig is.” 

De Pitch Battle
Tijd voor de Pitch Battle: de zes kandidaten pitchen in twee minuten tijd hun onderneming aan de juryleden, allemaal afkomstig uit het zakenleven. Hoewel alle zes de ondernemingen een even sterke drive hebben om te winnen, konden ze eigenlijk niet meer van elkaar verschillen. Van een handige gadget om armbanden om te doen (Siermaatje), een duurzaam kledinglabel (Zardie), een likeurmerk (Lime Bro’s), een sollicitatie-app (Reeply), een interieurdesignbureau (BB Design) tot een geldapp die het geven van verjaardagsgeld moet vergemakkelijken (Domate). Alle kandidaten weten feilloos binnen de twee minuten te blijven en brengen hun boodschap duidelijk over. 
De driekoppige jury windt er geen doekjes om, en stelt vaak vragen die in een zakelijke setting niet zouden misstaan. ‘Hoe ga je dit opschalen?’ of ‘Heb je ook al gedacht aan hoe je dit idee duurzaam gaat maken?’ zijn enkele van de gehoorde vraagstukken aan de kandidaten. Geen enkele van de zes laat zich echter van zijn of haar a propos brengen, en de goede voorbereiding is ook hier te merken. En dan zijn de pitches weer voorbij, net zo snel als ze begonnen. 

Tijd voor de jury om te gaan beslissen over de twee winnaars. Maar eerst nog een kleine break. Organisator Nicole Smeele staat met een grote grijns van oor tot oor te genieten. “Ik vond dat het niveau dit jaar erg hoog lag. Iedereen zat strak in de tijd en bracht de boodschap helder over. Het is heel mooi om die gedrevenheid van dichtbij mee te maken.” 

Als een van de deelnemers vond Kayli Verbeek (Zardie) haar pitch best spannend, vertelt ze. “ik vind zelf dat het goed gegaan is, maar achteraf gezien zijn er altijd dingen die je beter had kunnen zeggen. Ik heb er wel een goed gevoel over.” Ook pitcher Jop Versteijnen van Siermaatje is tevreden. “We hebben een paar dagen geleden ook al aan een pitchevenement meegedaan. Maar het is iedere keer weer een gezonde spanning als je voor een hele zaal je product moet gaan pitchen. 

Na de pauze volgt er nog een inspirerende lezing van Job van Hooijdonk, eigenaar van Regreener en voormalig advocaat. Zijn bottomline? Doe iets waar je écht in gelooft en laat je niet van de wijs brengen. Een boodschap die de jonge ondernemers op het lijf geschreven is. 

De uitslag 
Dan is het tijd voor de uitslag. De jury legt de keuze voor de winnaar uit: een bekend probleem dat opgelost moet worden, waarin de hele zaal zich herkende. Siermaatje, de gadget die ervoor zorgt dat een armband makkelijk omgedaan kan worden, sleepte de Beste Fontys Startup van 2023 in de wacht. De Meest Duurzame Fontys Startup van 2023 ging naar Kayli Verbeek’s kledinglabel Zardie. 

Beide ondernemers ontvingen naast de prijs ook een geldbedrag van 1.500 euro. Jop Versteijnen weet al hoe hij die gaat besteden: “We gaan dat bedrag gebruiken om verder op te schalen en Siermaatje verder op de markt te brengen.” Ook Kayli Verbeek weet wel waar ze het geld voor gaat gebruiken, glunderend zegt ze: “Nóg meer investeren in duurzame stoffen en materialen.” 

En zo is het bomvolle programma opeens voorbij. Onder het genot van een Lime Bro’s, Limoncello wordt er nog even nagepraat en alvast geanticipeerd op de volgende editie, vertelt Irene Vriezen. “We hebben dit concept nu goed onder de knie, dus veel zullen we niet veranderen. Het is ieder jaar weer een uitdaging om de juiste sprekers te vinden. Ik denk dat we daar dit jaar een sterke editie mee te pakken hebben. Het mooie van dit festival is dat het ieder jaar weer volledig anders is. Ik kan niet wachten om te zien wat er volgend jaar voorbij gaat komen.” 

Auteur:  Fontys Centrum voor Ondernemerschap
 

Meer nieuws

College van bestuur: zorgen om oorlog in Gaza
Toepassen van AI in onderzoeksjournalistiek vraagt afstemming van waarden
Ervaringsdeskundigen opleiden voor ondersteuning bij kanker

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.