Maak kennis met Job van de Lime bro’s

FOR SOCIETY

Om op een goede manier bij te kunnen dragen aan een duurzame, inclusieve en vitale samenleving hebben we ons onderzoek georganiseerd rondom zes maatschappelijke kennisthema’s: de thema’s waarop Fontys écht het verschil kan maken.

Twee Brabantse broers met een enorme liefde voor limoncello: Job en Loet van den Biggelaar hoefden niet lang na te denken over de naam van hun onderneming. Als Lime bro’s maken zij hun eigen limoncello. Ook volgden ze beiden de Fontys minor Ondernemerschap bij het Fontys Centrum voor Ondernemerschap, om meer kennis op te doen voor hun onderneming. 

Het idee voor Lime bro’s werd geboren tijdens zonnige vakanties. Limoncello is bij uitstek een zomerdrankje, en beide broers ontwikkelden er een passie voor, vertelt Job. “We maakten kennis met verschillende soorten limoncello, en de verschillen in kwaliteit. Die kunnen erg groot zijn, limoncello is immers een echt natuurproduct waarbij de soort citroen en het recept heel belangrijk is. Zo zijn we op kleine schaal begonnen met het zelf maken van limoncello. 

Speciale aandacht voor duurzaamheid 
Voor Italianen -maar ook voor de broers Biggelaar- is er eigenlijk maar één optie voor de herkomst van het hoofdingrediënt: de citroenen moeten uit de vulkanische grond rondom de Italiaanse stad Napels komen. Deze zogenoemde Sorrento-citroenen laten de broers uit direct uit de citroengaard in Italië overkomen, waarbij speciale aandacht is om de productieketen zo duurzaam mogelijk te houden. De citroenen en munt die ze gebruiken zijn biologisch geteeld, waarbij er geen bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn. 

Terwijl bij de productie van limoncello alleen de schil gebruikt wordt, wordt de rest van de vrucht zeker niet weggegooid, vertelt Job. “Wat overblijft wordt gebruikt voor sappen, olijfoliën en citroenspecerijen: geen voedselverspilling dus. Verder zijn ook onze flessen van gerecycled glas gemaakt.” 

Op 25 locaties te koop 
Lime bro’s is inmiddels op 25 locaties te koop, en zelfs in Italië werd er positief gereageerd op het merk. En dat smaakt naar meer, vertelt Job. “We zijn voortdurend bezig met het doorontwikkelen van ons product. Hoe kunnen we het nóg beter maken? Momenteel hebben we twee smaken in ons assortiment: de klassieke limoncello en een variant met munt. Uiteindelijk willen we dat uitbreiden met meer smaken. Welke dat zijn, kan ik nog niet al teveel over uitwijden, maar het is zeker dat ze lekker worden.” 

Job heeft de minor Ondernemerschap inmiddels doorlopen en loopt momenteel zelfs stage in zijn eigen onderneming via de studentondernemersregeling van het Fontys CvO. Voor de jonge ondernemer een fijne kans om het geleerde in de praktijk te brengen. “Tijdens de minor hebben we geleerd om veel kritischer naar ons eigen bedrijf te kijken en iedere stap te verantwoorden. Nu is het tijd om die kennis te gebruiken om door te groeien.” 

Pitchen om netwerk uit te breiden 
Ook de deelname aan het Fontys Student Startup Festival is Job een kans om Lime bro’s even in de schijnwerpers te ztten, vertelt Job. “Het is een goed moment om ons verhaal te doen aan mensen die onze onderneming misschien verder kunnen helpen. Ook kunnen we ons zo als beginnende bedrijf in de kijker zetten en ons netwerkt uitbreiden. Natuurlijk willen we ook graag winnen, maar uiteindelijk is de ervaring het belangrijkste. 
 

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap

Meer nieuws

Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren
Save the Date: lectorale rede Danielle Arets 3 oktober 2024
Fontys Pabo Veghel sluit na 152 jaar haar deuren

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.