Master Duits voorziet in behoefte in grensprovincie Limburg

FOR SOCIETY

Het lerarentekort is overal voelbaar, ook in Limburg, terwijl juist in deze grensprovincie de behoefte aan leraren Duits groot is. Met een bachelor van de lerarenopleiding op zak mag je les geven in de onderbouw, maar voor de bovenbouw heb je je masterdiploma nodig. En die opleiding is er op dit moment niet in Limburg. Nóg niet, want de master Duits start in september 2024 bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Ralf Methling, lerarenopleider voor het vak Duits bij FLOS en Anton van den Brink, directeur van de opleiding vertellen over het belang van deze master in de Limburgse regio. ‘Binnen onze provincie zijn er voor Duits op dit moment eigenlijk geen alternatieven.’

Grote behoefte aan het vak Duits
Methling (links op de foto): ‘We leveren elk jaar een groep enthousiaste leraren Duits af, en veel oud-studenten blijven in Limburg wonen. Maar als ze na een paar jaar werken verder willen in hun carrière, kunnen ze geen masteropleiding Duits doen in Limburg. Daar zit een behoefte die wij hopen op te vullen.’ Van den Brink vult aan: ‘In Sittard richtten we ons tot op heden met de masters op de kernvakken: Nederlands, Engels en wiskunde. Het is eigenlijk gek dat Duits daar nog niet bij zat.’

Hij vervolgt: ‘Duits is hier in Limburg een belangrijke taal. Op veel basisscholen wordt al begonnen met het lesgeven in deze taal. Ook in het mbo is er behoefte aan het vak Duits want veel mbo-studenten gaan aan het werk in Duitsland. Dan is het toch handig als je kennis hebt van de taal. We leveren een hoop goede leraren Duits af, durf ik wel te zeggen. Dat is ook niet zo gek aangezien we in de grensregio zitten en we onder de studenten ook wel wat native speakers hebben. Het niveau is hoog, en de potentie om een master te gaan doen na de bachelor is er zeker.’

Geen interne concurrentie
Methling: We hebben vooraf veel onderzoek gedaan naar wat de overwegingen zijn om aan een master te beginnen. Reistijd is een belangrijke beslissingsfactor bij de keuze om een master te gaan doen, je moet je studie tenslotte meestal combineren met een baan. Naast reistijd wordt ook gekeken naar hoe flexibel de opleiding is. Wij zetten in op maximale flexibiliteit: je kunt deze opleiding in anderhalf jaar afronden maar dat lukt in de praktijk niet iedereen. Wij bieden daarom allebei: aan de ene kant een snelle doorlooptijd, waar vooral studenten gebruik van zullen maken die meteen na de bachelor doorstromen. En als je er wat langer over wilt doen, bijvoorbeeld vanwege werk en gezin, dan kan dat ook. Het is in feite maatwerk.’

Bij Fontys kun je op dit moment alleen in Tilburg een master Duits volgen. Of Van den Brink vermoedt dat dat interne concurrentie op gaat leveren? ‘Nee dat denk ik zeker niet, we gaan binnen Fontys hiermee niet kannibaliseren. Als je in Limburg werkt, is in Tilburg studeren vanwege de afstand geen logische keuze. Maar binnen onze provincie zijn er voor Duits op dit moment eigenlijk geen alternatieven.’

Kansen voor vwo’ers
De twee kijken positief naar de start van deze master. ‘We verwachten met een mooie groep te kunnen starten, vanuit onze eigen bachelor. Maar het kan ook voor vwo’ers interessant zijn om naar Fontys te komen, meent Methling. ‘Zij gaan nu toch eerder naar de universiteit om daar een lerarenopleiding te doen, maar zometeen kunnen ze bij ons terecht en in 5 jaar hun bevoegdheid halen.’ Van den Brink beaamt dat: ‘De demografische krimp is een feit en de havo-vijver waarin we zitten te vissen wordt niet groter. We zien vanuit het vwo ook zeker kansen voor onze lerarenopleiding.’

Van den Brink benadrukt nog eens het maatschappelijk belang van de Duitse taal. ‘Jongeren moeten ook het nut inzien van bepaalde vakken. Waarom is Duits belangrijk? We krijgen steeds meer samenwerking in Europa en op mondiaal niveau. Zeker in de grensregio krijg je daar eerder mee te maken. Om samen te kunnen werken over de grens is kennis van de taal belangrijk.’

Vakmensen die het vak met enthousiasme uitdragen
Lerarenopleider Methling vindt dat Duits gewoon een heel leuk vak is. ‘Het lerarentekort is in het hele land gigantisch, maar bij Duits hebben we ook nog eens te maken met een imagoprobleem. ‘We hebben niet overal invloed op, maar wat wij wél kunnen doen, is zorgen dat wij hele goede leraren afleveren. Vakmensen die het vak Duits met enthousiasme uitdragen en leerlingen meenemen in het vak. We focussen niet zozeer op grammatica maar vooral op de cultuur van Duitstalige landen, want taal is veel meer dan alleen maar grammatica. Een taal leren spreken betekent ook leren over de cultuur en elkaar beter te begrijpen, dan maak je pas echt een connectie. Dit geven we onze studenten al jaren mee en zij weten het goed over te brengen in de klas. Dat maakt dat ik met een goed gevoel naar de toekomst van het vak Duits kijk.’

Meer informatie over de master Duits is hier te vinden. 

Auteur: Linda Koster

Meer nieuws

College van bestuur: zorgen om oorlog in Gaza
Toepassen van AI in onderzoeksjournalistiek vraagt afstemming van waarden
Ervaringsdeskundigen opleiden voor ondersteuning bij kanker

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.