Farouk maakt impact

Aanjager.
Lobbyist.
Vormgever.

Hoe ben jij bij Fontys van betekenis ‘for society’? 

Samen met mijn team leid ik de leraren van de toekomst op. Het is onze corebusiness, om het zo maar even te zeggen. Zonder ons geen onderwijs. En onderwijs is één van de basiselementen van je sociale infrastructuur. Belangrijker voor de maatschappij dan dat wordt het niet. Als leraar geef je jonge mensen de kennis en vaardigheden die ze gaan gebruiken in hun verdere leven. Als lerarenopleider zit je daar weer een stap voor. Ik heb veel invloed op wat mijn studenten straks gaan vertellen aan hún leerlingen. Ik kan weinig invullingen bedenken die zinvoller zijn dan dat.  

 

Is dat ook waar je het meest trots op bent? 

Onder andere. De afgelopen jaren hebben we van De keuzegids hbo ook keer op keer het predicaat ‘hbo-topopleiding’ ontvangen. Dat geldt zowel voor onze bachelor als onze master. Dat is een prestatie waar we echt trots op zijn. Het komt door wat we doen ín het lokaal, maar ook zeker daarbuiten. Je basis moet goed zijn, dat is ons onderwijs, en dat is al hard werken natuurlijk.  

En wat doen jullie dan buiten het lokaal? 

We zorgen ervoor dat we benaderbaar zijn, dat je studenten helpt als iets niet lukt. Een student die vastloopt met een onderzoek en even wil bellen, bijvoorbeeld. We zijn echt geïnteresseerd in hoe het met ze gaat buiten het lokaal. Maar ook door daadwerkelijk met je studenten naar buiten te stappen. Op reis naar het Europees Parlement bijvoorbeeld. Of naar een symposium met een journalist of hoogleraar. Dat zijn de extraatjes. Ja, dat predicaat is voor mij de kers op de kaart. Ik werk nu twee jaar bij de opleiding en ik beschouw het echt als mijn taak om ervoor te zorgen dat we een topopleiding blijven.  

 

Is er iets waar je nóg trotser op bent? 

Ik zie mezelf als een uithangbord van het beroep leraar. Er is een lerarentekort en daar snap ik niks van, want het is de mooiste baan op aarde. Dus waar ik ook zeker trots op ben, is hoe we gezamenlijk ons vak in de schijnwerpers proberen te zetten. We lobbyen in Den Haag, voor meer uren en hogere eisen. We schrijven als lerarenopleiding mee aan handboeken die leraren ver na hun opleiding nog gebruiken om maatschappijleer te geven. Een oud-collega van mij is hoofdredacteur van hét standaardwerk over hoe je ons vak moet geven. We zitten met afgevaardigden aan tafel met de ministeries van Onderwijs en Cultuur & Wetenschap, waar we meedenken over het landelijke curriculum. In samenspraak met anderen geef ik echt op landelijk niveau mede vorm aan het schoolvak maatschappijleer. Ik ontwerp dus leerervaringen en onderwijs. Dat is best wel gaaf eigenlijk.  

Meer verhalen

"Het mooie van mijn werk is dat het een tastbaar resultaat oplevert; na afloop kun je er gewoon doorheen lopen! Er zijn ruimtes waarin je voorheen een kanon kon afschieten, en nu bruist het er de hele dag."

Remco maakt impact

"Door ieders talent in te zetten in het team komen we niet alleen dichter bij onze ambities, maar staan onze mensen ook echt in hun kracht. Dat is toch het mooiste resultaat wat je kunt behalen?"

Floor maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Lerarenopleider met expertise Natuurkunde

Tilburg |

20 - 40 uur

Aspirant Docent Beeldend Vormen

Sittard |

8 uur

Lerarenopleider Nederlands

Sittard |

40 uur

Uitdager New Gen ICT & Business

Tilburg |

24 - 40 uur

Laatste nieuws

Ronald Philipsen benoemd als directeur dienst Marketing en Communicatie
SPECO-alumni winnen Cannes Lion, ‘Oscar voor creativiteit’
Technici combineren baan met aanstelling in onderwijs