Farouk maakt impact

Aanjager.
Lobbyist.
Vormgever.

Hoe ben jij bij Fontys van betekenis ‘for society’? 

Samen met mijn team leid ik de leraren van de toekomst op. Het is onze corebusiness, om het zo maar even te zeggen. Zonder ons geen onderwijs. En onderwijs is één van de basiselementen van je sociale infrastructuur. Belangrijker voor de maatschappij dan dat wordt het niet. Als leraar geef je jonge mensen de kennis en vaardigheden die ze gaan gebruiken in hun verdere leven. Als lerarenopleider zit je daar weer een stap voor. Ik heb veel invloed op wat mijn studenten straks gaan vertellen aan hún leerlingen. Ik kan weinig invullingen bedenken die zinvoller zijn dan dat.  

 

Is dat ook waar je het meest trots op bent? 

Onder andere. De afgelopen jaren hebben we van De keuzegids hbo ook keer op keer het predicaat ‘hbo-topopleiding’ ontvangen. Dat geldt zowel voor onze bachelor als onze master. Dat is een prestatie waar we echt trots op zijn. Het komt door wat we doen ín het lokaal, maar ook zeker daarbuiten. Je basis moet goed zijn, dat is ons onderwijs, en dat is al hard werken natuurlijk.  

7237

En wat doen jullie dan buiten het lokaal? 

We zorgen ervoor dat we benaderbaar zijn, dat je studenten helpt als iets niet lukt. Een student die vastloopt met een onderzoek en even wil bellen, bijvoorbeeld. We zijn echt geïnteresseerd in hoe het met ze gaat buiten het lokaal. Maar ook door daadwerkelijk met je studenten naar buiten te stappen. Op reis naar het Europees Parlement bijvoorbeeld. Of naar een symposium met een journalist of hoogleraar. Dat zijn de extraatjes. Ja, dat predicaat is voor mij de kers op de kaart. Ik werk nu twee jaar bij de opleiding en ik beschouw het echt als mijn taak om ervoor te zorgen dat we een topopleiding blijven.  

 

Is er iets waar je nóg trotser op bent? 

Ik zie mezelf als een uithangbord van het beroep leraar. Er is een lerarentekort en daar snap ik niks van, want het is de mooiste baan op aarde. Dus waar ik ook zeker trots op ben, is hoe we gezamenlijk ons vak in de schijnwerpers proberen te zetten. We lobbyen in Den Haag, voor meer uren en hogere eisen. We schrijven als lerarenopleiding mee aan handboeken die leraren ver na hun opleiding nog gebruiken om maatschappijleer te geven. Een oud-collega van mij is hoofdredacteur van hét standaardwerk over hoe je ons vak moet geven. We zitten met afgevaardigden aan tafel met de ministeries van Onderwijs en Cultuur & Wetenschap, waar we meedenken over het landelijke curriculum. In samenspraak met anderen geef ik echt op landelijk niveau mede vorm aan het schoolvak maatschappijleer. Ik ontwerp dus leerervaringen en onderwijs. Dat is best wel gaaf eigenlijk.  

Meer verhalen

"Mijn studenten zijn geen nummer, we doen het echt samen. De ene keer ben ik docent, dan weer coach maar ik lunch ook gerust samen met de studenten. Dat wisselen van rollen, in de groep in plaats van voor de groep staan maakt mijn werk elke dag weer uitdagend en dynamisch."

Tim maakt impact

"Het is fantastisch als ik eraan bij kan dragen dat iemands laatste twijfels als sneeuw voor de zon verdwijnen, waardoor hij of zij de juiste studiekeuze maakt."

Latoya maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Uitdager New Gen ICT & Infrastructure

Eindhoven |

24 - 40 uur

Lerarenopleider algemene economie / bedrijfseconomie

Tilburg |

40 uur

Laatste nieuws

‘Een boek schrijven in een halfjaar? Je hebt discipline nodig’
‘Creatieve minor was voor mij superpositieve ervaring’
‘Je doet bij deze minor alles wat je kunt bedenken’

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.