Debby maakt impact

Onderzoeker.
Ontwerper.
Veranderaar.

Wat beteken jij voor Fontys?

Als onderwijskundige en toetsdeskundige zorg ik ervoor dat docenten bij Fontys Paramedische Hogeschool niet alleen nu, maar ook in de toekomst hun functie goed kunnen vormgeven. Mijn missie? Door middel van docentprofessionalisering wil ik het onderwijs verbeteren. Vakinhoudelijk zijn er namelijk veel experts, maar een docent moet ook de boodschap kunnen overbrengen en de kwaliteit van het onderwijs kunnen waarborgen. Daar hebben zij de juiste handvatten voor nodig, en die reik ik hen aan. Ook zorg ik ervoor dat de manier van toetsing toekomstproof is.

 

Hoe geef je invulling aan dat alles? 

Hier geef ik, samen met een team, op dit moment invulling aan door de implementatie van een nieuw onderwijsconcept met een nieuw toetsconcept. Daar kan ik al mijn passie in kwijt. Ik maak docenten bewuster van wat kwalitatief onderwijs en toetsing inhoudt, zodat ze allemaal dezelfde taal spreken en efficiënt met elkaar kunnen samenwerken. In mijn ogen is dat super waardevol. Dit doe ik door veel met onze docententeams te praten. Ik heb onderzoek gedaan naar wat zowel binnen Fontys als landelijk de bewegingen zijn op het gebied van onderwijs en toetsing. De inzichten die hieruit voortvloeiden heb ik samen met mijn collega’s vertaald naar een ontwerpstrategie op maat voor de docententeams. Aan mij de eer om bij te dragen aan de begeleiding van deze bij het ontwerpen van een te gek nieuw curriculum. Het doel is om meer te gaan werken met authentieke beroepssituaties, want daar lopen studenten warm voor. Ik reik de docenten de juiste tools aan, zodat zij kunnen voldoen aan de ontwerpeisen van een nieuw curriculum, waardoor het optimale leereffect kan worden bereikt. Hierdoor kunnen onze docenten voor de klas vol passie losgaan op vakinhoud terwijl de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd is. Als dat plaatje klopt, ben ik trotser dan ooit.

Wat is de behoefte van de student als het gaat om toetsing en hoe speel je daarop in?

Studenten willen zodra zij met een opleiding starten meteen met hun vak bezig zijn, en niet eerst de ene na de andere toets moeten overleven. Geef ze eens ongelijk! Het nieuwe toetsconcept zorgt ervoor dat toetsing veel meer geïntegreerd wordt in het onderwijs. Ook zullen studenten op een andere manier beoordeeld worden. Zo is er bijvoorbeeld veel ruimte voor tussentijdse feedback en wordt er alleen nog getoetst op authentieke beroepsvraagstukken die dichtbij de praktijk staan; precies waar studenten op zitten te wachten! De docenten ontwikkelen de toetsen. Ik ben er om ze hierbij te adviseren en erop toe te zien dat de toetsen goed aansluiten op het onderwijsprogramma. Het zal me niet verbazen als studenten op een dag nog gaan uitkijken naar hun toetsen ook!

 

Welke bijdrage lever je met jouw werk aan de maatschappij? 

Door het onderwijs dicht bij de authentieke beroepspraktijk te brengen, draag ik eraan bij dat de student heel goed voorbereid is op wat hem te wachten staat in het werkveld. We leveren samen een waardevolle professional af. En ik weet niet wat er op zijn pad komt, maar ik weet wel dat hij zich gaat redden. En daar doe ik het allemaal voor!

 

Meer verhalen

"Het mooie van mijn werk is dat het een tastbaar resultaat oplevert; na afloop kun je er gewoon doorheen lopen! Er zijn ruimtes waarin je voorheen een kanon kon afschieten, en nu bruist het er de hele dag."

Remco maakt impact

"Als je ambities hebt, biedt Fontys mogelijkheden. Zie je kansen, dan geeft Fontys je het vertrouwen en de vrijheid om ze te grijpen."

Joke maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Lerarenopleider met expertise Natuurkunde

Tilburg |

20 - 40 uur

Aspirant Docent Beeldend Vormen

Sittard |

8 uur

Lerarenopleider Nederlands

Sittard |

40 uur

Uitdager New Gen ICT & Business

Tilburg |

24 - 40 uur

Laatste nieuws

SPECO-alumni winnen Cannes Lion, ‘Oscar voor creativiteit’
Technici combineren baan met aanstelling in onderwijs
Technici combineren baan met aanstelling in onderwijs