Tim maakt impact

Praktijkexpert.
Coach.
Initiator.

Hoe ben jij van betekenis voor Fontys? 

Ik ben docent aan de opleiding Fysiotherapie. Daarnaast werk ik als fysiotherapeut en begeleid ik mensen met psychosomatische klachten. Vanuit mijn rol als docent leer ik studenten deze specialisatie eigen te maken. Daarbij leer ik ze kijken naar de complexe relaties tussen fysieke, psychische en sociale factoren. Zo stoom ik de professionals van de toekomst klaar voor de praktijk.

 

Hoe leer je studenten naar deze complexe relaties te kijken? 

Door te focussen op de mens achter de klacht in plaats van alleen op de klacht. Lichamelijk ongemak gaat vaak gepaard met achterliggende factoren die het herstelproces vertragen of blokkeren. Ik trigger studenten om patiënten de juiste vragen te stellen met het oog op hun welzijn. Hierdoor komt de échte hulpvraag naar boven en kan de patiënt op de juiste manier geholpen of doorverwezen worden. Door de mens als geheel te zien, zowel mentaal als fysiek, komen studenten tot meer inzichten. Dit leidt uiteindelijk tot verbetering van de klachten. Zo optimaliseren we samen de efficiency en effectiviteit van de zorg van de toekomst.

Hoe maak je dit alles concreet tijdens je lessen?

Omdat ik van origine fysiotherapeut ben, maak ik tijdens mijn lessen veelvuldig gebruik van praktijkvoorbeelden. Door cliënten uit te nodigen in de les, maakt hetgeen ik wil overbrengen meer impact en blijven dingen beter hangen bij studenten. Het is bijzonder om tijdens stagegesprekken van collega’s die al jarenlang in het vak zitten, terug te horen dat een student nieuwe inzichten heeft gebracht, en echt van waarde is voor hun praktijk. Ik ben ervan overtuigd dat sommige studenten zelfs een stapje verder zijn dan professionals uit het werkveld.

 

Naast docent ben je ook coach. Wat beteken je vanuit deze rol voor studenten?

Ik kijk niet alleen naar de mens achter de patiënt; als docent en coach kijk ik ook naar de mens achter de student! Klein voorbeeld: In coronatijd kampten sommige studenten met eenzaamheid, waardoor studieresultaten achterbleven. Door aandacht te geven aan hun welzijn, en mee te denken over de vraag ‘Hoe kunnen we deze eenzaamheid aanpakken?’ stond ik als coach voor ze klaar. Met als gevolg dat het projectplan dat steeds maar niet vorderde wél op tijd werd ingeleverd. Overigens heb ik ook het welzijn van mijn Fontys-collega’s hoog in het vaandel staan. Zo heb ik een clubje docenten enthousiast gekregen voor salsadansen buiten werktijd. Erg leuk!

 

Meer verhalen

"Het is fantastisch als ik eraan bij kan dragen dat iemands laatste twijfels als sneeuw voor de zon verdwijnen, waardoor hij of zij de juiste studiekeuze maakt."

Latoya maakt impact

"Ik sta niet voor de klas om te vertellen hoe dat zou moeten; ik laat studenten dat zelf ervaren in de praktijk. Zodat zij zich realiseren dat innovatie in de zorg geen ‘one size fits all’ is."

Janno maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Docent Master Educational Needs

Sittard |

32 - 40 uur

Docent Automotive Engineering (Mechanica/Dynamica of Wiskunde)

Eindhoven |

32 - 40 uur

Docent Automotive Engineering (Control/Programmeren)

Eindhoven |

32 - 40 uur

Docent Engineering – onderwijs voor werkenden

Eindhoven |

32 - 40 uur

Laatste nieuws

Whitepaper: De toekomst van werk volgens Kenniscentrum LLO
Heel Fontys werkt aan een circulaire economie
KwilT-symposium toont de kracht van een samenredzame buurt

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.