Tim maakt impact

Praktijkexpert.
Coach.
Initiator.

Hoe ben jij van betekenis voor Fontys? 

Ik ben docent aan de opleiding Fysiotherapie. Daarnaast werk ik als fysiotherapeut en begeleid ik mensen met psychosomatische klachten. Vanuit mijn rol als docent leer ik studenten deze specialisatie eigen te maken. Daarbij leer ik ze kijken naar de complexe relaties tussen fysieke, psychische en sociale factoren. Zo stoom ik de professionals van de toekomst klaar voor de praktijk.

 

Hoe leer je studenten naar deze complexe relaties te kijken? 

Door te focussen op de mens achter de klacht in plaats van alleen op de klacht. Lichamelijk ongemak gaat vaak gepaard met achterliggende factoren die het herstelproces vertragen of blokkeren. Ik trigger studenten om patiënten de juiste vragen te stellen met het oog op hun welzijn. Hierdoor komt de échte hulpvraag naar boven en kan de patiënt op de juiste manier geholpen of doorverwezen worden. Door de mens als geheel te zien, zowel mentaal als fysiek, komen studenten tot meer inzichten. Dit leidt uiteindelijk tot verbetering van de klachten. Zo optimaliseren we samen de efficiency en effectiviteit van de zorg van de toekomst.

Hoe maak je dit alles concreet tijdens je lessen?

Omdat ik van origine fysiotherapeut ben, maak ik tijdens mijn lessen veelvuldig gebruik van praktijkvoorbeelden. Door cliënten uit te nodigen in de les, maakt hetgeen ik wil overbrengen meer impact en blijven dingen beter hangen bij studenten. Het is bijzonder om tijdens stagegesprekken van collega’s die al jarenlang in het vak zitten, terug te horen dat een student nieuwe inzichten heeft gebracht, en echt van waarde is voor hun praktijk. Ik ben ervan overtuigd dat sommige studenten zelfs een stapje verder zijn dan professionals uit het werkveld.

 

Naast docent ben je ook coach. Wat beteken je vanuit deze rol voor studenten?

Ik kijk niet alleen naar de mens achter de patiënt; als docent en coach kijk ik ook naar de mens achter de student! Klein voorbeeld: In coronatijd kampten sommige studenten met eenzaamheid, waardoor studieresultaten achterbleven. Door aandacht te geven aan hun welzijn, en mee te denken over de vraag ‘Hoe kunnen we deze eenzaamheid aanpakken?’ stond ik als coach voor ze klaar. Met als gevolg dat het projectplan dat steeds maar niet vorderde wél op tijd werd ingeleverd. Overigens heb ik ook het welzijn van mijn Fontys-collega’s hoog in het vaandel staan. Zo heb ik een clubje docenten enthousiast gekregen voor salsadansen buiten werktijd. Erg leuk!

 

Meer verhalen

"Door vol trots uit te dragen wat we samen allemaal neerzetten en hoe we daarmee van betekenis zijn, laat ik studenten, potentials, en partners uit het werkveld de pareltjes van onze samenwerkingen zien."

Marjolein maakt impact

"Als je ambities hebt, biedt Fontys mogelijkheden. Zie je kansen, dan geeft Fontys je het vertrouwen en de vrijheid om ze te grijpen."

Joke maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Docent Accountancy

Eindhoven |

32 - 40 uur

Docent Engels

Tilburg |

24 - 40 uur

Uitdager New Gen ICT & Infrastructure

Eindhoven |

24 - 40 uur

Lerarenopleider algemene economie / bedrijfseconomie

Tilburg |

40 uur

Laatste nieuws

Openbaar college over polarisatie: meer dan zwart-wit
Studenten Fontys ICT hacken gemeente Tilburg
Intern datalek bij Fontys door openbaar document op OneDrive

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.