Vóór Fontys werkte ik met jongeren met een IQ tussen 60 en 80. Wat ik bij deze kwetsbare groep zo mooi vind, is dat ze in kleine stappen een enorm resultaat behalen. Het klinkt misschien gek, maar dat is ook de kracht die ik nu voel, bij het opleiden van jong aanstormend talent tot professionals. Om tegen hen te kunnen zeggen: “Hemel, wacht eens effe, jij bezit echt hele mooie kwaliteiten waarmee je kunt bijdragen aan het onderwijs.” Dus die bak aan kwaliteiten bij jongeren weten te prikkelen, dat is denk ik het belangrijkste dat ik doe voor de maatschappij. Want iedereen verdient goed onderwijs!
Dat zit zeker in de jarenlange ervaring in de praktijk die ik meeneem. Dus dat ik studenten echt kan vertellen waar het over gaat. Je kunt dingen wel uitleggen vanuit de opleiding, maar het daadwerkelijk ervaren is wat mij betreft toch de grootste informatiebron. En dat vervolgens met elkaar verbinden, dus tot aan de theorie en de kracht van de student zelf. Dat is mijn meerwaarde als persoon, mijn feitelijke werk bestaat uit drie dingen. De eerste is mijn rol als Docent Algemene Professionele Vorming. Dat gaat om alles wat je nodig hebt náást je inhoudelijke vak. Zo vraag ik studenten bijvoorbeeld om verschillende onderwijsconcepten te onderzoeken. Daarna geven ze een pitch over wat voor werkvorm ze daar straks zelf in aan kunnen bieden. Zo verruimen ze hun blik en ontdekken ze waar ze als docent voor willen staan. Zelf je grenzen ontdekken, daar gaat om. Dat ontdekken van hun grenzen gebeurt ook buiten de klaslokalen, zoals tijdens hun stage. Daar komt mijn tweede rol bij kijken: die van instituutopleider. Ik begeleid de studenten in deze fase. Daarnaast ben ik studieloopbaanbegeleider. Ik volg toekomstige docenten in hun persoonlijk welzijn en prikkel ze in hun studievoortgang. Wat zijn je mogelijkheden? Wat heb je nodig om te komen tot de professional die je wil zijn? Ik daag ze echt uit om alle mogelijke invalshoeken te onderzoeken.
7237
Ik zie mijn drie functies sowieso echt als één pakket. Binnen dit geheel is het belangrijk dat studenten het vertrouwen ontwikkelen om zichzelf te mogen zijn. Ik probeer ze steeds uit te dagen om niet een kopie te worden van iemand anders. Ze mogen uitproberen, en vallen en opstaan. Want als je steeds de veilige weg kiest, dan weet je niet wat er binnen je mogelijkheden zit.
Dat is niet één specifiek voorbeeld, maar als ik aanvoel wat ze nodig hebben en ze daarmee extra weet te motiveren. Ja, dát is wat ik samen met ze wil ontdekken. Iemand die zich veilig voelt in zijn of haar ontplooiing en daar enthousiast over durft te zijn, dat vind ik het mooiste!
Mathijs maakt impact
Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?
Venlo |
24 uur
Tilburg |
32 - 40 uur
Eindhoven |
16 uur
Tilburg |
24 - 40 uur
Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.
Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.