Karin koos voor werken met techniek en mensen

Aanjager.
Expert.
Onderzoeker.

Wat is volgens jou het grote verschil tussen werken in het bedrijfsleven en in het onderwijs?

In het bedrijfsleven lag de focus altijd op één onderwerp of software-onderdeel. Dat ging mij vervelen. Technologie is zo breed en je kunt er grootse dingen mee doen. Maatschappelijk iets bijdragen bijvoorbeeld. Bij Fontys ICT kan ik die bijdrage daadwerkelijk realiseren. Niet alleen omdat ik de nieuwe generatie ICT’ers klaarstoom voor de toekomst, maar ook omdat ik als docent-onderzoeker betrokken ben bij verschillende maatschappelijke projecten. En me vervelen doe ik hier niet, want er is van alles te beleven. De ene dag draag ik mijn kennis over aan studenten. De andere dag onderzoek ik hoe we een systeem kunnen ontwikkelen dat epilepsieaanvallen detecteert of presenteer ik mijn interessante onderzoek over recycling aan samenwerkingspartners. Door deze afwisseling vliegen de dagen echt voorbij. Ik vind het werken in het onderwijs daardoor erg gaaf! Ik ben heel blij dat een oud-collega mij toevallig tipte over een openstaande vacature bij Fontys ICT.

Waar krijg jij de meeste energie van in je werk?

Het is hartstikke mooi dat ik met het overdragen van mijn kennis studenten kan voorbereiden op het werkveld. Maar wat ik eigenlijk nog leuker vind, is dat ik dit kan combineren met een rol als onderzoeker. Want zo blijf ik zelf bij de tijd. Nieuwe technologieën vliegen je om de oren in de wereld van ICT en ze zijn ook net zo snel weer verdwenen. Als ik mijn kennis niet vernieuw, vertel ik de studenten dingen die zij in de toekomst niet meer nodig hebben. Daarom verdiep ik me met onderzoeksprojecten in actualiteiten. Wat speelt er in de maatschappij en hoe kunnen we daar met ICT iets aan bijdragen? Deze onderwerpen implementeer ik in het onderwijs en pak ik samen met de studenten op. Door studenten bewust te maken van wat er speelt en hen te laten meedenken over oplossingen, worden zij betrokken bij maatschappelijk relevante zaken. Dat vind ik belangrijk, want ICT is er niet alleen om bedrijven efficiënter te laten werken en zo rijker te maken. We kunnen de wereld ermee verbeteren.

Heb je een voorbeeld van een onderzoeksproject dat impact heeft op de maatschappij?

Samen met de studenten werk ik aan een interessant project gericht op recycling en re-using. We kijken daarbij hoe we ICT in kunnen zetten om producten beter te recyclen. Op dit moment zijn we een casus aan het opzetten voor het renoveren van CV-ketels. Voorheen gingen deze maar tien jaar mee en was repareren duurder dan het kopen van een nieuwe ketel. Ze kwamen dus na tien jaar al op de schroot terecht. Inmiddels zijn de onderdelen van de CV-ketels gelukkig makkelijker te vervangen en worden ze hergebruikt in gerenoveerde ketels. Wij onderzoeken welke informatie de recyclingbedrijven nodig hebben om de renovatieprocessen beter en sneller te laten verlopen. Zelf vind ik het heel vervelend dat er veel producten worden weggegooid en mensen zich daar niet echt zorgen over maken. En dat terwijl de natuurlijke bronnen opraken. Ik ben er trots op dat ik dit probleem samen met de studenten op kleine schaal kan oplossen en dat we bijdragen aan een wereld die duurzamer is.

Hoe zorgt Fontys ICT dat je van betekenis kunt zijn For Society?

De onderzoeken worden gefaciliteerd vanuit het lectoraat, die ervoor zorgt dat er altijd voldoende tijd en middelen zijn om een waardevol project te realiseren. Ook zijn er samenwerkingsverbanden met lectoraten van andere opleidingen. Bij al deze collega’s kan ik aankloppen voor hulp. Dat is heel belangrijk, want ICT-kennis is niet altijd genoeg om een project goed af te ronden. Denk aan een project voor het detecteren van epilepsieaanvallen. In dit soort gevallen presenteer ik mijn onderzoek en geef ik aan bij welke onderdelen ik hulp nodig heb. Dan zijn er altijd collega’s die aangeven iets te kunnen bijdragen of die weten wie mij kan adviseren. Ik kan echt op ze vertrouwen!

Werken én onderzoeken

Wat Karin een van de leukste aspecten aan haar werk vindt? Samen met studenten werken aan baanbrekend onderzoek. Bekijk onderstaande video waarin zij, samen met collega Teade, hier alles over vertelt:

7223

Lees meer over Fontys ICT

Meer verhalen

"Met boeiende projecten help ik bedrijven vooruit. Op dit moment bouw ik met studenten een auto voor de zonnerace in Australië en denken we na over uitdagingen voor toekomstige Formule 1-auto’s. Zo maken we samen impact in de automobiele industrie."

Marc maakt impact

"Mijn studenten zijn geen nummer, we doen het echt samen. De ene keer ben ik docent, dan weer coach maar ik lunch ook gerust samen met de studenten. Dat wisselen van rollen, in de groep in plaats van voor de groep staan maakt mijn werk elke dag weer uitdagend en dynamisch."

Tim maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Docent Duits

Tilburg |

8 - 16 uur

Laatste nieuws

Nieuwe complextool brengt complexiteit van vraagstukken in hybride leeromgevingen in het mbo en hbo in kaart
Shark Tank Media Fest brengt innovatie en mentale gezondheid samen in Tilburg
‘Op het podium en voor de klas staan, hebben meer gemeen dan je denkt’

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.