Bij Fontys stomen we studenten klaar om als baanbrekende high-tech engineers aan de slag te gaan. Onze directeur Ella en lector Erik vertellen je in dit artikel waarom Fontys Engineering dé plek is voor technische studenten, wat onze ambities de komende jaren zijn en welke mensen we nodig hebben om deze ambities te realiseren.
Waarom Fontys Engineering dé hogeschool is voor technische studenten
“Op technisch vlak hebben wij de meeste studenten van alle hogescholen in Nederland”, vertelt Erik. Alleen al binnen het instituut Engineering lopen 2.750 studenten rond. Dit instituut is fantastisch dankzij de ambitie van alle collega’s. We werken alleen met de beste engineers, die er als docent of onderzoeker altijd naar streven om het nog beter te doen. Dat is belangrijk, want we hebben een hele verantwoordelijke taak: we zorgen dat studenten die binnenkomen als rouwdouwende en/of giechelende schooljongens en -meisjes weggaan als jonge professionals. Dat is niet zomaar iets, want de engineers in Nederland raken langzaam op en er is nog zoveel te doen.”
De ambities voor de komende jaren
Fontys is gemotiveerd om de komende jaren vele hbo engineers te helpen in hun ontwikkeling. Om dit op de beste manier te doen, blijven we ons focussen op het onderzoeken van het werkveld, de maatschappij en de vraagstukken die spelen. Zo kunnen we ons onderwijs continu verbeteren en zorgen dat het altijd aansluit op actualiteiten en de verwachtingen voor de toekomst. Natuurlijk hebben we ook de ambitie om nog meer uitdagende samenwerkingen aan te gaan met bedrijven en universiteiten, zodat we samen heel veel belangrijke (maatschappelijke) projecten en onderzoeken kunnen opstarten.
Die ambities maken we waar met hulp van onze studenten. “Onze studenten onderzoeken samen met docenten op hoog niveau wat er speelt in het werkveld”, licht Erik toe. “Ze bekijken hoe ze andere disciplines vooruit kunnen helpen. Vervolgens werken ze met bedrijven en universiteiten aan innovatieve oplossingen. Een voorbeeld is de samenwerking met VDL. Dit bedrijf heeft gevraagd of wij de bedrijfsprocessen efficiënter konden maken. Dat is een grote eer!”
Wat we samen met studenten al hebben bereikt
In samenwerking met studenten van de TU/e zet Fontys zich op een unieke manier in voor een beter milieu. “Dat doen we door het ontwikkelen van bij voorbeeld een slim koelende accu voor elektrische auto’s”, vertelt Ella. De studenten werken aan een accu die in slechts 2 minuten oplaadt. Dat maakt elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker. “Binnenkort starten we een project met de Radboud Universiteit”, voegt Erik aan het lijstje toe. “We gaan aan de slag met de technische inrichting van een robotlab, dat gaat werken met “zelfdenkende moleculaire systemen”. Het doel is het ontwikkelen van een gerobotiseerd productiesysteem dat zelf medicijnen produceert en alle informatie over elk medicijn bijhoudt.” “In de verre toekomst willen we moleculen ontwerpen die zichzelf met kunstmatige intelligentie kunnen ontwikkelen tot bijvoorbeeld organen of protheses”, voegt Ella daaraan toe. “Ook hebben we samen met studenten van Fontys Paramedische Hogeschool al eens een schoen voor diabetici gemaakt, die de vorming van zweren die kunnen leiden tot amputatie voorkomt.” Hoe gaaf is het dat je bij ons kunt bijdragen aan dit soort baanbrekende projecten? Meer uitdagende projecten vind je hier.
Deze mensen hebben we nodig om de toekomstige ambities waar te maken
Bij Fontys zijn we op zoek naar talentvolle en gedreven high-tech engineers, die graag in de rol van docent of onderzoeker hun kennis en ervaring willen delen met de volgende generatie. Een aantal competenties zijn volgens Erik onmisbaar als je werkt op het snijvlak van persoonlijke ontwikkeling van studenten en technische innovatie. “De wereld verandert zo snel, daar moet je in mee. Daarom moet je bereid zijn om te blijven leren. Verder is een flinke dosis enthousiasme, passie, nieuwsgierigheid en lef onmisbaar. Je krijgt echt energie van het werken met studenten en het samenwerken met collega’s. De kennis die je hebt opgedaan in het bedrijfsleven kun je goed overbrengen en je kunt de lesstof heel concreet vertalen naar de praktijk. Ook flexibiliteit is belangrijk omdat je steeds schakelt tussen het onderwijs en het bedrijfsleven.”
“Het zou daarbij waardevol zijn als we meer vrouwen kunnen enthousiasmeren om aan de slag te gaan binnen engineering”, zegt Ella. “Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat diversiteit in teams leidt tot meer innovatie. Binnen onze regio zie je veel verschillende nationaliteiten, maar vrouwen zijn sterk in de minderheid. Bij Fontys is zelfs maar 2% van de studenten vrouw.” Er zijn in Nederland best wat vrouwen met een technisch diploma die het vakgebied zijn uitgestapt. Vaak omdat zij de cultuur niet prettig vonden. “We zijn nu aan het bekijken hoe we de Brainport regio op de kaart kunnen zetten als een regio waarin het als vrouw fijn is om te werken. Het beeld dat zij nu van de techniek hebben, leidt ertoe dat relatief weinig vrouwen iets bijdragen aan al het moois dat we met engineering bereiken.” En dat is zonde volgens Erik. “Techniek bepaalt de wereld, dus je moet zorgen dat je erbij bent!”
Kom jij het verschil maken bij Fontys Engineering?
Uiteindelijk is er volgens Erik voor iedereen die wil bijdragen aan de ambitie van Fontys wel een plek te vinden: ”Sta je nog aan het begin van je carrière en wil je veel mogelijkheden om te groeien? Zit je in een fase waarin je een betere balans wilt tussen je werk en privéleven? Of wil je aan het einde van je carrière iets doen wat voldoening geeft? Dan liggen je kansen bij Fontys!” Er is hier altijd een positie waarin jij het verschil kunt maken. Voor jezelf, studenten, het onderwijs en de maatschappij. Nu en in de toekomst.
Ella Hueting
-
Bruggenbouwer.
Kennisdeler.
Raadgever.
Erik Puik
-
Kennisdeler.
Onderzoeker.
Innovator.
Nieuwste vacatures
- for society
Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?
Docent Battery Systems
- Innovator. Inspirator. Kennisdeler.
Eindhoven |
32 - 40 uur
- Innovator. Inspirator. Kennisdeler.
Docent Programmeren
- Expert. Innovator. Kennisdeler.
Eindhoven |
32 - 40 uur
- Expert. Innovator. Kennisdeler.
Docent Engineering
- Bruggenbouwer. Coach. Kennisdeler.
Eindhoven |
32 - 40 uur
- Bruggenbouwer. Coach. Kennisdeler.
Docent Engineering – onderwijs voor werkenden
- Bruggenbouwer. Coach. Kennisdeler.
Eindhoven |
32 - 40 uur
- Bruggenbouwer. Coach. Kennisdeler.