Janno maakt impact

Innovator.
Ontwerper.
Ontwikkelaar.

Heel Fontys werkt aan impact. Hoe maak jij impact? 

Bij Fontys Paramedische Hogeschool maak ik me sterk voor het verhogen van de impact van praktijkgericht onderzoek voor partners in het werkveld. Dit noemen we valorisatie. Valorisatie is het vertalen van kennis uit onderzoek in een nieuw product, dienst of proces. We zien nog te veel dat onderzoeken die studenten uitvoeren op de plank blijven liggen. Door de aandacht te leggen op het doen van onderzoek én het valoriseren ervan, proberen wij waarde te creëren voor partners in het werkveld. Zodoende versterkt Fontys haar positie als kennisinstituut en helpen we onze partners verder.

Wat houdt je werk precies in?  

Enerzijds reik ik studenten kennis en tools aan waarmee zij invulling kunnen geven aan uiteenlopende vraagstukken zoals: ‘Hoe kan ik mijn onderzoeksuitkomsten zo vertalen dat bijvoorbeeld een fysiotherapeut of afdelingshoofd ze concreet kan gebruiken om de zorg te verbeteren?’ Anderzijds ben ik voor de student ook een coach. Door mijn feedback daag ik studenten uit om hun opdrachtgevers in het werkveld te helpen deze vertaalslag te maken, zodat zij met hun onderzoeksresultaten daadwerkelijk impact kunnen realiseren. Ik prikkel studenten om gedurende hun onderzoek intensief samen te werken met stakeholders zodat zij eigenaar worden van de oplossingen die voortvloeien uit het onderzoek.

Wat wil je studenten meegeven?       

Er is in de zorg op dit moment een grote vraag naar zorgprofessionals die het vermogen hebben om innovaties te initiëren en te implementeren. Het is belangrijk dat zorgprofessionals verder kijken dan de vier muren van hun behandelkamer. Ik sta niet voor de klas om te vertellen hoe dat zou moeten; ik laat studenten dat zelf ervaren in de praktijk. Zodat zij zich realiseren dat innovatie in de zorg geen ‘one size fits all’ is. Ik wil dat studenten hun laptop dichtklappen en gaan luisteren naar de probleemeigenaren en andere belanghebbenden. Zodat ze ontdekken hoe de kennis uit hun onderzoek écht van waarde kan zijn voor een zorgorganisatie.

 

Heb je een voorbeeld van een innovatie die jij zélf binnen Fontys gerealiseerd hebt?                       

Samen met werkveldpartners, docenten en studenten ben ik nauw betrokken geweest bij het ontwikkelen van de Fontys minor ‘Anders Denken, Anders Doen. Zorgvernieuwing en met de praktijk’. Wat deze minor bijzonder maakt is dat studenten uit verschillende opleidingen en instituten een aantal dagen in de week praktisch aan de slag gaan met een vraagstuk waar een zorgorganisatie mee worstelt. Het doel is dat de student samen met betrokkenen uit de organisatie zoals zorgprofessionals, patiënten of managers een innovatieve oplossing gaat ontwerpen en implementeren waar de zorgorganisatie mee verder kan.

Welke impact maakt Fontys met deze minor?           

Fontys creëert hiermee creatieve, ondernemende en toekomstbestendige zorgprofessionals. Als Happy Health Innovator vind ik het geweldig om op deze wijze een bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de zorg. Een zorg waarin zorgprofessionals meer tijd kunnen besteden aan hun patiënten en een zorg waar patiënten een betekenisvol leven kunnen leiden.

Meer verhalen

"Ik zie mezelf als een uithangbord van het beroep leraar. Er is een lerarentekort en daar snap ik niks van, want het is de mooiste baan op aarde."

Farouk maakt impact

"Het allerspannendst vind ik hoe de studenten straks gaan reageren, en of de oriëntatiepropedeuse ze ook daadwerkelijk gaat helpen bij het maken van de juiste studiekeuze."

Sabine maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Lerarenopleider met expertise Natuurkunde

Tilburg |

20 - 40 uur

Aspirant Docent Beeldend Vormen

Sittard |

8 uur

Lerarenopleider Nederlands

Sittard |

40 uur

Uitdager New Gen ICT & Business

Tilburg |

24 - 40 uur

Laatste nieuws

Ronald Philipsen benoemd als directeur dienst Marketing en Communicatie
SPECO-alumni winnen Cannes Lion, ‘Oscar voor creativiteit’
Technici combineren baan met aanstelling in onderwijs