Jeroen maakt impact

Artiest.
Coach.
Innovator.

Wat breng jij teweeg bij Fontys?

Inspireren is mijn kerntaak, oftewel: studenten warm maken voor het vak. Daarvoor kruip ik als docent in de artiestenrol. Lesgeven is namelijk net als optreden. Het gaat niet alleen over wát je brengt, maar ook enorm over hóe je het brengt. Op het moment dat je dat bevlogen doet, ontstaat er interactie en een bepaalde dynamiek waardoor dingen beter blijven hangen bij de student. En als je dan van je publiek precies díe energie terugkrijgt die je erin steekt; geloof me, dat is ongekend.

 

Hoe ziet het leven van een Fontys artiest eruit?

Deze artiest maakt zich op voor het Fontys van de toekomst, en neemt daarin steeds meer een coachende rol aan. Het klassieke beeld waarin ik de student vertel hoe de dingen werken, raakt achterhaald. Dit betekent dat studenten vooral zelf actie ondernemen en hun plan uitstippelen, terwijl ik meer een sparringpartner voor ze ben geworden. Hoe beter een student met een docent kan brainstormen alsof het zijn collega is, hoe meer het voor het ‘echie’ voelt, en hoe meer impact je allebei kunt maken.

Hoe zorg je tegelijk voor toekomstbestendig onderwijs?

Door voortdurend vooruit te kijken naar de veranderende behoefte van het werkveld, de eisen die dat aan onze studenten stelt, en hoe we daarop ons onderwijs kunnen afstemmen. Zo is het werkveld bijvoorbeeld altijd afhankelijk geweest van vaste periodes waarin stage en afstuderen op de rol stonden. Dat matcht niet met hun workflow die veel meer ad hoc is. Op dit moment draait er een pilot rond het afstudeerjaar die ik mede ontwikkeld heb: Een groep studenten gaat in een vrije vorm richting de eindstreep van hun studie. Hierdoor bewegen ze veel flexibeler mee met het werkveld.

 

Hoe beweeg jij zelf binnen dat werkveld?

Ik ben continu bezig om opdrachten uit de praktijk binnen te halen, zodat studenten zich vanaf dag 1 in het werkveld begeven. Hiervoor kom ik bij alle mogelijke bedrijven over de vloer om informatie op te halen en ideeën op te doen. Doordat ik hier middenin sta, ben ik meer up-to-date dan ooit. Ik had al een groot netwerk, maar sinds ik in het onderwijs werk, is dit meer en meer gegroeid.

 

Meer verhalen

"Het allerspannendst vind ik hoe de studenten straks gaan reageren, en of de oriëntatiepropedeuse ze ook daadwerkelijk gaat helpen bij het maken van de juiste studiekeuze."

Sabine maakt impact

"Ik sta niet voor de klas om te vertellen hoe dat zou moeten; ik laat studenten dat zelf ervaren in de praktijk. Zodat zij zich realiseren dat innovatie in de zorg geen ‘one size fits all’ is."

Janno maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Lerarenopleider met expertise Natuurkunde

Tilburg |

20 - 40 uur

Aspirant Docent Beeldend Vormen

Sittard |

8 uur

Lerarenopleider Nederlands

Sittard |

40 uur

Uitdager New Gen ICT & Business

Tilburg |

24 - 40 uur

Laatste nieuws

Ronald Philipsen benoemd als directeur dienst Marketing en Communicatie
SPECO-alumni winnen Cannes Lion, ‘Oscar voor creativiteit’
Technici combineren baan met aanstelling in onderwijs