Manon maakt impact

Blikverruimer.
Uitdager.
Vormer.

Wat beteken jij voor de maatschappij? 

Vóór Fontys werkte ik met jongeren met een IQ tussen 60 en 80. Wat ik bij deze kwetsbare groep zo mooi vind, is dat ze in kleine stappen een enorm resultaat behalen. Het klinkt misschien gek, maar dat is ook de kracht die ik nu voel, bij het opleiden van jong aanstormend talent tot professionals. Om tegen hen te kunnen zeggen: “Hemel, wacht eens effe, jij bezit echt hele mooie kwaliteiten waarmee je kunt bijdragen aan het onderwijs.” Dus die bak aan kwaliteiten bij jongeren weten te prikkelen, dat is denk ik het belangrijkste dat ik doe voor de maatschappij. Want iedereen verdient goed onderwijs! 

 

En meer specifiek, wat beteken je voor studenten? 

Dat zit zeker in de jarenlange ervaring in de praktijk die ik meeneem. Dus dat ik studenten echt kan vertellen waar het over gaat. Je kunt dingen wel uitleggen vanuit de opleiding, maar het daadwerkelijk ervaren is wat mij betreft toch de grootste informatiebron. En dat vervolgens met elkaar verbinden, dus tot aan de theorie en de kracht van de student zelf. Dat is mijn meerwaarde als persoon, mijn feitelijke werk bestaat uit drie dingen. De eerste is mijn rol als Docent Algemene Professionele Vorming. Dat gaat om alles wat je nodig hebt náást je inhoudelijke vak. Zo vraag ik studenten bijvoorbeeld om verschillende onderwijsconcepten te onderzoeken. Daarna geven ze een pitch over wat voor werkvorm ze daar straks zelf in aan kunnen bieden. Zo verruimen ze hun blik en ontdekken ze waar ze als docent voor willen staan. Zelf je grenzen ontdekken, daar gaat om. Dat ontdekken van hun grenzen gebeurt ook buiten de klaslokalen, zoals tijdens hun stage. Daar komt mijn tweede rol bij kijken: die van instituutopleider. Ik begeleid de studenten in deze fase. Daarnaast ben ik studieloopbaanbegeleider. Ik volg toekomstige docenten in hun persoonlijk welzijn en prikkel ze in hun studievoortgang. Wat zijn je mogelijkheden? Wat heb je nodig om te komen tot de professional die je wil zijn? Ik daag ze echt uit om alle mogelijke invalshoeken te onderzoeken. 

Wat is in dit alles de gemene deler? 

Ik zie mijn drie functies sowieso echt als één pakket. Binnen dit geheel is het belangrijk dat studenten het vertrouwen ontwikkelen om zichzelf te mogen zijn. Ik probeer ze steeds uit te dagen om niet een kopie te worden van iemand anders. Ze mogen uitproberen, en vallen en opstaan. Want als je steeds de veilige weg kiest, dan weet je niet wat er binnen je mogelijkheden zit.  

 

Tot slot, wat is het mooiste dat je daarmee bereikt hebt? 

Dat is niet één specifiek voorbeeld, maar als ik aanvoel wat ze nodig hebben en ze daarmee extra weet te motiveren. Ja, dát is wat ik samen met ze wil ontdekken. Iemand die zich veilig voelt in zijn of haar ontplooiing en daar enthousiast over durft te zijn, dat vind ik het mooiste! 

Meer verhalen

"Ik zorg ervoor dat de juiste mensen op de juist plek staan en duurzaam ingezet kunnen worden binnen onze organisatie, zodat onze studenten het beste onderwijs kunnen genieten."

Michelle maakt impact

"Het mooie van mijn werk is dat het een tastbaar resultaat oplevert; na afloop kun je er gewoon doorheen lopen! Er zijn ruimtes waarin je voorheen een kanon kon afschieten, en nu bruist het er de hele dag."

Remco maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Lerarenopleider met expertise Natuurkunde

Tilburg |

20 - 40 uur

Aspirant Docent Beeldend Vormen

Sittard |

8 uur

Lerarenopleider Nederlands

Sittard |

40 uur

Uitdager New Gen ICT & Business

Tilburg |

24 - 40 uur

Laatste nieuws

Ronald Philipsen benoemd als directeur dienst Marketing en Communicatie
SPECO-alumni winnen Cannes Lion, ‘Oscar voor creativiteit’
Technici combineren baan met aanstelling in onderwijs