Marc maakt impact

Bruggenbouwer.
Gangmaker.
Initiator.

Waar krijg je energie van in je werk bij Fontys?

Het mooiste aan mijn vak vind ik werken op het snijvlak van mens en techniek. Ik bouw bruggen tussen Fontys en de buitenwereld. Fontys geeft me alle ruimte om deze verbindende rol op mijn manier in te vullen. Die rol bestaat grotendeels uit het begeleiden van derde- en vierdejaars studenten in technische projecten, die we uitvoeren voor bedrijven. Maar ik zoek ook op andere manieren de verbinding met de buitenwereld. Laatst heb ik bijvoorbeeld de krant gebeld voor een artikel over een bijzonder afstudeerwerkstuk van een student. Zo zet ik zowel de student als Fontys op de kaart en ziet de buitenwereld wat wij en onze studenten voor de industrie kunnen betekenen.

 

Met welk doel werk je voor Fontys?

Na jarenlang afdelingen Research & Development te hebben geleid als directeur in de automobiele industrie, ontdekte ik waar mijn passie écht lag: jonge mensen wegwijs maken in de industrie. Bij Fontys heb ik alle vrijheid om met deze passie aan de slag te gaan. Ik help de studenten in hun ontwikkeling tot gedreven professionals. Tijdens de projecten nemen ze al plaats in die professionele rol. Met hun kwaliteiten betekenen ze direct iets voor bedrijven. Ze hebben nu al impact!

Heb je een voorbeeld van een project met impact?

Elk jaar geef ik aan alle vierdejaars een supergave training over productiesystemen. Dat zijn ongeveer 80 studenten. Dit is een intensief project van twee weken, waarin ik de studenten tot het uiterste uitdaag. De studenten bouwen samen een echte fabriek. Hier moeten ze aan het eind van het project een half uur lang fictief geld mee verdienen. Ze realiseren zelf machines die producten maken. Deze producten worden verpakt en naar klanten gestuurd. Hierbij moeten de studenten rekening houden met bevoorrading en toeleveranciers. In de startfase moet ik vaak het initiatief nemen. Ik moet de studenten vertellen wat en hoe ze dat moeten aanpakken. Maar na twee weken is het een geoliede machine waarin iedereen zijn of haar rol gevonden heeft. Van directeur of manager tot engineer. Als iedereen een eigen taak heeft, dan bereik je de mooiste resultaten.

 

Hoe ervaren de studenten dit?

Als de highlight van het jaar! De studenten geven het zelfs een 8,5. Het is hard werken, maar ze leren precies hoe het in de praktijk gaat. In het begin is iedereen nog wat onzeker en afwachtend. Veel studenten hebben geen idee wat ze eigenlijk kunnen en wat hun talenten zijn. Met dit soort projecten help ik ze om dat te ontdekken. Daarbij organiseer ik wedstrijdjes om ze op een leuke manier uit te dagen en te motiveren. Zodat ze over hun eigen schaduw heen stappen, kunnen groeien en het verschil gaan maken in de praktijk!

Meer verhalen

"Door medewerkers te helpen hun zaken goed te regelen, zijn zij tot het laatste moment in staat om een essentiële bijdrage te leveren aan ons onderwijs en de maatschappij."

Pepijn maakt impact

"Ik vind het geweldig dat Fontys haar medewerkers in de gelegenheid stelt iets bij te dragen aan de maatschappij. Mij geeft het zoveel voldoening. Daarom stimuleer ik mijn collega’s om dit ook te doen."

Bets maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Docent / Coach Commerciële Economie

Tilburg |

32 - 39 uur

Docenten Engineering

Eindhoven |

20 - 40 uur

Uitdager New Gen ICT & Technology

Eindhoven |

24 - 40 uur

Uitdager New Gen ICT & Technology

Tilburg |

24 - 40 uur

Laatste nieuws

Opleiding van de toekomst: Zorg en Technologie bij Fontys
Onderwijs Noorwegen: veel naar buiten en elk kind doet mee
Johan Cruyff Academy-student Eef Kerkhof wint SPECO-award