We zouden nog meer moeten focussen op persoonsvorming. Ja, kennis en vaardigheden zijn belangrijk, maar wat betekenen ze nou voor mij als persoon? Wie wil je worden als mens én als professional? Die subjectificatie, daar zet ik voor me in. Daarnaast heeft het onderwijs de maatschappelijke opdracht om leerlingen te laten nadenken over de complexe vraagstukken waar de samenleving mee geconfronteerd wordt. Mijn bijdrage is dat ik onze studenten over deze kwesties een persoonlijke visie laat vormen. Over waarom en hoe zij dit in hun onderwijspraktijk willen aanpakken. Ik zorg dat dit in ons eigen curriculum terechtkomt en zo via onze studenten ook in het curriculum van de scholen waar zij lesgeven.
Neem duurzaamheid. Dat leeft bij leerlingen, maar het is niet eenvoudig daar systematisch en structureel aandacht aan te besteden. Hoe krijgen we dit complexe thema ingebouwd in ons onderwijs? Hiervoor draag ik bij aan het boek ‘Leren voor duurzame ontwikkeling’ en organiseer ik workshops voor docenten. Dit soort ontwikkelingen zijn belangrijk, want het werkt altijd als een tweetrapsraket: wij moeten het dusdanig in ons onderwijs integreren, zodat onze studenten het kunnen integreren in de lessen die ze straks zelf geven.
7237
Een ander mooi voorbeeld gaat over onze master scheikunde. We trappen dit curriculum tegenwoordig af met een module die we Scientific Citizenship noemen. Het speelt in op de vraag; hoe draag je met scheikundeonderwijs bij aan de burgerschapsvorming van je leerling? We zetten deze module expliciet aan het begin, zodat ze die vraag hun hele opleiding meenemen. Als je dit als toetje op het einde doet, dan heb je ze niet meer binnen je bereik om er écht mee aan de slag te gaan.
Ik krijg van Fontys de ruimte om deel te nemen aan landelijke initiatieven zoals curriculum.nu. Dit is geïnitieerd door het ministerie van Onderwijs om de grote leerlijnen binnen het onderwijs bij te stellen. Onze input is direct van invloed op de landelijke besluitvorming. Hetgeen ik hierin meekrijg, kan ik natuurlijk ook direct inbrengen in de opleidingen die ik zelf verzorg. En ik probeer het over alle vakopleidingen zo breed mogelijk in te zetten. Ook speel ik een rol in het onderzoek van Quinta Kools. Zij is binnen Fontys lector ‘Wendbare onderwijsprofessionals’. In ons werkveld ontstaan allerlei nieuwe onderwijsconcepten, vervolgens ontstaat er schuring bij de docenten die deze nieuwe vormen moeten gaan verzorgen. Dat vraagt om een wijziging van hoe we hen moeten opleiden. Samen met onderzoekers van de andere hogescholen zetten we ons binnen dit raakvlak in. Dat heeft dus direct invloed op de toekomst van ons onderwijs!
Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?
Eindhoven |
32 - 40 uur
Eindhoven |
32 - 40 uur
Eindhoven |
32 - 40 uur
Venlo |
24 - 40 uur
Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.
Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.