Mathijs maakt impact

Co-creator.
Motivator.
Verschilmaker.

Wat maakt jou onmisbaar voor Fontys?

Ik vlieg de ontwikkeling van studenten met grote passie en betrokkenheid aan. Ik heb een bijzonder groot empathisch vermogen. Het geeft me veel energie om voor studenten het verschil te maken. Ik vind het echt tof dat ik van meerwaarde kan zijn voor hun leven. Dat ik iets kan betekenen in hun ontwikkeling en ze verder kan helpen. Daarom ben ik naast docent ook studiecoach en stage- en afstudeerbegeleider. Hiernaast geef ik steeds vaker begeleiding aan studenten met autistisme. Ik zorg dat ze opbloeien, veel over zichzelf leren en ondersteun ze in het vinden van (stage)bedrijven die bij ze passen.

 

Hoe uit jouw impactvolle werk als verschilmaker zich?

Een goed voorbeeld doet goed volgen. Dus als ik zelf een enthousiaste en motiverende rol aanneem, stimuleer ik studenten om ook het beste uit zichzelf te halen. Onze eerstejaars studenten komen in september altijd binnen met een havo-mentaliteit. Ze zijn niet direct gemotiveerd. Meestal maken ze rond de kerstvakantie de transitie van scholier naar student: van ontwikkelen omdat het moet, naar ontwikkelen omdat het interessant en leuk is. Ze stellen zelf vragen en pakken dingen zelfstandig op. Die transitie geeft mij echt een kick!

7226

Hoe zorg je dat je voor elke student het verschil maakt?

Binnen de kaders die Fontys biedt, probeer ik elke student te helpen met maatwerk. In de eerste paar weken van het jaar bouw ik direct een persoonlijke band op met studenten. Ik probeer duidelijk te maken dat ik benaderbaar ben en stel me kwetsbaar op. Het is fijn als ze hun verhalen aan mij durven toe te vertrouwen. Want alleen als we een goede band hebben en ik weet waar ze mee zitten, kan ik ze het beste ontwikkelpad bieden.

 

Hoe zorg je naast de ontwikkeling van studenten voor je eigen ontwikkeling?

Fontys geeft me de ruimte om dingen uit te proberen en heeft me de afgelopen drie jaar ervaring laten opdoen in een rol als coach en klankbord. Ook mocht ik meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe vakken. Bij het ontwikkelen van lesmateriaal voor deze vakken kon ik mijn eigen technische expertise kwijt. Daarnaast maakte ik gebruik van de kennis van mijn collega’s en moest ik me verdiepen in nieuwe stof. Hierdoor heb ik inhoudelijk ontzettend veel geleerd.

Ik kan gerust zeggen dat deze mooie combinatie van werken met mensen, het kwijt kunnen van mijn technische ei en de zelfontwikkeling me echt een ander persoon hebben gemaakt.

Lees meer over Fontys Engineering

Meer verhalen

"Ik probeer ze steeds uit te dagen om niet een kopie te worden van iemand anders. Ze mogen uitproberen, en vallen en opstaan. Want als je steeds de veilige weg kiest, dan weet je niet wat er binnen je mogelijkheden zit."

Manon maakt impact

"Door medewerkers te helpen hun zaken goed te regelen, zijn zij tot het laatste moment in staat om een essentiële bijdrage te leveren aan ons onderwijs en de maatschappij."

Pepijn maakt impact

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Docent Automotive Engineering (Mechanica/Dynamica of Wiskunde)

Eindhoven |

32 - 40 uur

Docent Automotive Engineering (Control/Programmeren)

Eindhoven |

32 - 40 uur

Docent Engineering – onderwijs voor werkenden

Eindhoven |

32 - 40 uur

Laatste nieuws

Nieuwe toepassingsgerichte training ‘Hands-on Manufacturing Excellence Course (MEC)
Viola Peulen nieuwe directeur Fontys Marketing, Communicatie en PR
Samen met het werkveld ontwikkelen van talent en kennis

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.