Tim maakt impact

Praktijkexpert.
Coach.
Initiator.

Hoe ben jij van betekenis voor Fontys? 

Ik ben docent aan de opleiding Fysiotherapie. Daarnaast werk ik als fysiotherapeut en begeleid ik mensen met psychosomatische klachten. Vanuit mijn rol als docent leer ik studenten deze specialisatie eigen te maken. Daarbij leer ik ze kijken naar de complexe relaties tussen fysieke, psychische en sociale factoren. Zo stoom ik de professionals van de toekomst klaar voor de praktijk.

 

Hoe leer je studenten naar deze complexe relaties te kijken? 

Door te focussen op de mens achter de klacht in plaats van alleen op de klacht. Lichamelijk ongemak gaat vaak gepaard met achterliggende factoren die het herstelproces vertragen of blokkeren. Ik trigger studenten om patiënten de juiste vragen te stellen met het oog op hun welzijn. Hierdoor komt de échte hulpvraag naar boven en kan de patiënt op de juiste manier geholpen of doorverwezen worden. Door de mens als geheel te zien, zowel mentaal als fysiek, komen studenten tot meer inzichten. Dit leidt uiteindelijk tot verbetering van de klachten. Zo optimaliseren we samen de efficiency en effectiviteit van de zorg van de toekomst.

Hoe maak je dit alles concreet tijdens je lessen?

Omdat ik van origine fysiotherapeut ben, maak ik tijdens mijn lessen veelvuldig gebruik van praktijkvoorbeelden. Door cliënten uit te nodigen in de les, maakt hetgeen ik wil overbrengen meer impact en blijven dingen beter hangen bij studenten. Het is bijzonder om tijdens stagegesprekken van collega’s die al jarenlang in het vak zitten, terug te horen dat een student nieuwe inzichten heeft gebracht, en echt van waarde is voor hun praktijk. Ik ben ervan overtuigd dat sommige studenten zelfs een stapje verder zijn dan professionals uit het werkveld.

 

Naast docent ben je ook coach. Wat beteken je vanuit deze rol voor studenten?

Ik kijk niet alleen naar de mens achter de patiënt; als docent en coach kijk ik ook naar de mens achter de student! Klein voorbeeld: In coronatijd kampten sommige studenten met eenzaamheid, waardoor studieresultaten achterbleven. Door aandacht te geven aan hun welzijn, en mee te denken over de vraag ‘Hoe kunnen we deze eenzaamheid aanpakken?’ stond ik als coach voor ze klaar. Met als gevolg dat het projectplan dat steeds maar niet vorderde wél op tijd werd ingeleverd. Overigens heb ik ook het welzijn van mijn Fontys-collega’s hoog in het vaandel staan. Zo heb ik een clubje docenten enthousiast gekregen voor salsadansen buiten werktijd. Erg leuk!

 

Meer verhalen

"Door vol trots uit te dragen wat we samen allemaal neerzetten en hoe we daarmee van betekenis zijn, laat ik studenten, potentials, en partners uit het werkveld de pareltjes van onze samenwerkingen zien."

Marjolein maakt impact

"Hiervoor was ik developer en teamleider bij ASML. Maar ik koos voor werken met techniek en mensen."

Karin koos voor werken met techniek en mensen

Nieuwste vacatures

Alvast een paar van onze mooiste vacatures. Zit jouw droombaan er (nog) niet tussen?

Praktijkinstructeur Technische Natuurkunde

Eindhoven |

32 uur

Technisch Trainer en Ontwikkelaar

Eindhoven |

32 - 40 uur

Docent Engineering – onderwijs voor werkenden

Eindhoven |

32 - 40 uur

Junior Technisch Trainer en Ontwikkelaar

Eindhoven |

32 - 40 uur

Laatste nieuws

Kick-off Impact for Health 2025: onderzoek voor betere gezondheidskansen
Eline de Kok promoveert op Rebels Verpleegkundig Leiderschap
Anje Ros nieuwe leading lector Kenniscentrum LLO

Wil jij ook impact maken?

Plan dan nu een online kennismakingsgesprek en ontdek jouw carrièremogelijkheden bij Fontys Engineering.

Komt jouw beschikbaarheid niet overeen met die van de opleidingsmanager van je voorkeur. Plan dan evengoed een gesprek in! Elk van de aangegeven personen kan het gesprek met je aangaan.